Opiskelijalähettiläät osana Jyväskylän kaupunkimarkkinointia ja mainetyötä
Lindeman, Henna (2017)
Lindeman, Henna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091715161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091715161
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä kansainvälisillä opiskelijoilla on opiskelijalähettiläisyydestä ja miten heidän mielestään tehtävää tulisi hoitaa. Lisäksi selvitettiin, mitkä ovat motiivit sitoutua opiskelijalähettiläiksi ja miten Jyväskylän kaupunki voi edesauttaa tämän yhteistyön jatkumista. Tavoitteiden saavuttamisen tueksi tutkittiin, miten Tampere Ambassadors -yhteisö hyödyntää opiskelijalähettiläitä osana kaupunkimarkkinointia ja mainetyötä. Opinnäytetyön tehtävänä oli rakentaa opiskelijalähettiläisyyden prosessi, jota Jyväskylän kaupunki voi hyödyntää myöhemmin markkinoinnin kokonaisuuden suunnittelussa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja haastatteluja, jotka toteutettiin sähköpostin välityksellä. Haastattelut tehtiin kymmenelle yliopiston kansainvälisille opiskelijalle. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen analyysimenetelminä asiasisällön tiivistämistä ja teorialähtöistä analyysia. Teoreettinen viitekehys käsitteli kaupunkimarkkinointia ja mainetyötä. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin kansainvälisyyden, sosiaalisten suhteiden ja sitouttamisen näkökulmaa kaupunkimarkkinoinnin kannalta. Tutkimuksen tulokset osoittivat opiskelijalähettiläsohjelman kannalta olennaisimmiksi kokonaisuuksiksi opiskelijalähettilään persoonan, koulutusohjelman tärkeyden ja aikajänteen. Kansainvälisten opiskelijoiden mielestä tärkeimmät markkinoinnin kärjet painottuivat kaupungin kokoon, palveluihin, tarjolla oleviin koulutusmahdollisuuksiin ja tukeen yritystä perustaessa. Tutkimuksen johtopäätökset tiivistettiin opiskelijalähettiläsohjelmaksi, jota Jyväskylän kaupungin on mahdollista hyödyntää
osana kaupunkimarkkinointia ja mainetyötä. Menestyäkseen ohjelma vaatii jatkuvaa
kehittämistä ja sopeuttamista Jyväskylän kaupungin muuhun markkinointiin.
osana kaupunkimarkkinointia ja mainetyötä. Menestyäkseen ohjelma vaatii jatkuvaa
kehittämistä ja sopeuttamista Jyväskylän kaupungin muuhun markkinointiin.