Brändi-imagon rakentaminen sosiaalisessa mediassa : Case: Z-Style Finland Oy
Rinnetmäki, Laura (2017)
Rinnetmäki, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091215019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091215019
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten vaatebrändi Zizzi voi rakentaa brändi-imagoaan sosiaalisessa mediassa. Toimeksiantajana toimi plusvaatekauppa Z-Style Finland Oy. Tavoitteena oli selvittää Zizzin brändi-imagon nykyinen tila ja keinoja sen rakentamiseen sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusotetta. Kvantitatiivisena aineistonkeruumenetelmänä oli kysely, jota jaettiin Zizzin asiakkaille toimeksiantajan myymälässä ja Facebook-sivulla. Kvalitatiivisena aineistonkeruumenetelmä oli benchmarking, jolla selvitettiin markkinointikeinoja Pinterestissä.
Kyselyn perusteella Zizzin brändi-imago on melko hyvällä tasolla, mutta siinä on myös kehitettävää. Asiakkaiden mielissä Zizzi on naisellinen, muodikas, ystävällinen ja hyvin palveleva. Sosiaalisessa mediassa asiakkaita kiinnostaa eniten tieto uutuus- ja tarjoustuotteista, mutta samalla myös pukeutumisvinkeistä ja trendeistä. Pinterestissä käytettäviä markkinointikeinoja ovat etenkin erilaisten teemojen ympärille rakennettu tuotemarkkinointi sekä inspiroivat kuvat asukokonaisuuksista ja muut brändiä visualisoivat kuvat.
Tulosten avulla toimeksiantaja voi käyttää sosiaalisessa mediassa markkinointikeinoja, jotka kiinnostavat asiakkaita ja tukevat brändi-imagoa. Toimeksiantajan on mahdollista myös kehittää brändi-imagoaan ja keinoja, joita sen rakentamiseen käytetään sosiaalisessa mediassa. Tutkimustulosten avulla asiakkaille voi myös tuottaa sisältöä, joka on asiakkaille hyödyllistä ja inspiroivaa. Jatkotutkimuksissa voidaan uudelleen tutkia brändi-imagon tilaa tai sosiaalisessa mediassa toteutettujen markkinointikeinojen toimivuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusotetta. Kvantitatiivisena aineistonkeruumenetelmänä oli kysely, jota jaettiin Zizzin asiakkaille toimeksiantajan myymälässä ja Facebook-sivulla. Kvalitatiivisena aineistonkeruumenetelmä oli benchmarking, jolla selvitettiin markkinointikeinoja Pinterestissä.
Kyselyn perusteella Zizzin brändi-imago on melko hyvällä tasolla, mutta siinä on myös kehitettävää. Asiakkaiden mielissä Zizzi on naisellinen, muodikas, ystävällinen ja hyvin palveleva. Sosiaalisessa mediassa asiakkaita kiinnostaa eniten tieto uutuus- ja tarjoustuotteista, mutta samalla myös pukeutumisvinkeistä ja trendeistä. Pinterestissä käytettäviä markkinointikeinoja ovat etenkin erilaisten teemojen ympärille rakennettu tuotemarkkinointi sekä inspiroivat kuvat asukokonaisuuksista ja muut brändiä visualisoivat kuvat.
Tulosten avulla toimeksiantaja voi käyttää sosiaalisessa mediassa markkinointikeinoja, jotka kiinnostavat asiakkaita ja tukevat brändi-imagoa. Toimeksiantajan on mahdollista myös kehittää brändi-imagoaan ja keinoja, joita sen rakentamiseen käytetään sosiaalisessa mediassa. Tutkimustulosten avulla asiakkaille voi myös tuottaa sisältöä, joka on asiakkaille hyödyllistä ja inspiroivaa. Jatkotutkimuksissa voidaan uudelleen tutkia brändi-imagon tilaa tai sosiaalisessa mediassa toteutettujen markkinointikeinojen toimivuutta.