Teräsraepuhaltamon ja jauhemaalaamon markkinointitutkimus
Kiimala, Jarno (2017)
Kiimala, Jarno
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101015942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101015942
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Tornion KaMa-Palvelut Oy:n toimeksiannosta. Työn tavoitteena oli selvittää vuoden 2018 alussa valmistuvan teräsraepuhaltamon ja jauhemaalaamon markkina-alue sekä kartoittaa potentiaaliset asiakkaat ja heidän tarpeensa hyödyntäen markkinointityökaluja. Uuden pintakäsittelyjärjestelmän hankkiminen ja maalaamon rakentaminen sai alkunsa asiakkaiden vaatimuksista sekä yrityksen laadun kehittämisestä.
Tutkimus aloitettiin perehtymällä markkinointitutkimuksen teoriaan, minkä jälkeen asetettua tutkimusongelmaa lähestyttiin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimus-menetelmän keinoin. Tutkimusongelman ratkaisussa käytettiin Webropol-kysely-työkalua, koska se koettiin nopeaksi ja kustannustehokkaaksi tiedonkeruumenetelmäksi käytössä oleviin resursseihin nähden. Webropol mahdollisti myös tulosten vaivattoman analysoinnin. Kyselytutkimus suunnattiin pääosin Oulu–Kittilä–akselilla toimiville metalli- ja konepajateollisuudessa toimiville yrityksille, koska juuri heidän ajateltiin kuuluvan uutta pintakäsittelymenetelmää tarvitseviin potentiaalisiin asiakkaisiin.
Opinnäytetyössä käytetty kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä tuotti toimeksiantajayritykselle merkittävää uutta tietoa, jota voidaan hyödyntää yrityksen strategisessa suunnittelussa ja hallinnoinnissa. Saadun tutkimusaineiston perusteella voitiin todeta, että asiakkaiden vaatimukset ja Tornion KaMa-Palvelut Oy:n ennakkoarvelut uuden pintakäsittelyjärjestelmän tarpeelle osoittautuivat oikeiksi. Suurten metallirakenteiden teräsraepuhallukselle ja jauhemaalaukselle on kysyntää Oulu–Rovaniemi–alueen metalli- ja konepajateollisuuden yritysten keskuudessa.
Tutkimus aloitettiin perehtymällä markkinointitutkimuksen teoriaan, minkä jälkeen asetettua tutkimusongelmaa lähestyttiin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimus-menetelmän keinoin. Tutkimusongelman ratkaisussa käytettiin Webropol-kysely-työkalua, koska se koettiin nopeaksi ja kustannustehokkaaksi tiedonkeruumenetelmäksi käytössä oleviin resursseihin nähden. Webropol mahdollisti myös tulosten vaivattoman analysoinnin. Kyselytutkimus suunnattiin pääosin Oulu–Kittilä–akselilla toimiville metalli- ja konepajateollisuudessa toimiville yrityksille, koska juuri heidän ajateltiin kuuluvan uutta pintakäsittelymenetelmää tarvitseviin potentiaalisiin asiakkaisiin.
Opinnäytetyössä käytetty kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä tuotti toimeksiantajayritykselle merkittävää uutta tietoa, jota voidaan hyödyntää yrityksen strategisessa suunnittelussa ja hallinnoinnissa. Saadun tutkimusaineiston perusteella voitiin todeta, että asiakkaiden vaatimukset ja Tornion KaMa-Palvelut Oy:n ennakkoarvelut uuden pintakäsittelyjärjestelmän tarpeelle osoittautuivat oikeiksi. Suurten metallirakenteiden teräsraepuhallukselle ja jauhemaalaukselle on kysyntää Oulu–Rovaniemi–alueen metalli- ja konepajateollisuuden yritysten keskuudessa.