Palvelukonseptin luominen hyvinvointiprojektille : case TAMKin Hyvinvointiklinikka
Alasimi, Katja (2017)
Alasimi, Katja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101115973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101115973
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa TAMKin Hyvinvointiklinikan ja Cargotecin liikuntaryhmän pilotoiman hyvinvointiprojektin kokemuksia ja kehittämistarpeita sekä luoda niiden pohjalta palvelukonsepti. Työn tavoitteena oli saada tietoa projektimaisesti toteutettavasta hyvinvointipalvelusta ja vakiinnuttaa hyvinvointiprojektin toimintamalli. Tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisia hyvinvointipalvelutarpeita pilottiprojektissa nousee esiin sekä miten palvelukokonaisuutta tulisi kehittää pilottiprojektin kokemusten perusteella. Kehittämistyön lähestymistapa oli konstruktiivinen tapaustutkimus, jossa hyödynnettiin palvelumuotoilun keinoja. Kehittämistyössä käytettiin menetelminä haastatteluita, kyselyitä, havainnointia sekä dokumenttianalyysiä.
Lukuvuoden 2016-2017 kestänyt hyvinvointiprojekti muodostui liikuntaa ja hyvinvointiluentoja sisältävistä palvelutapaamisista sekä etävalmennuksesta. Valmentajina toimivat TAMKin sosiaali- ja terveysalan opiskelijat. Tutkimuksessa esille tulleet kehittämistarpeet liittyivät pääosin toimintaan ja projektinhallintaan. Tiedonkulku ja viestintä, suunnitelmallisuus, seuranta, palautteen antaminen ja valmennettavan tukeminen koettiin merkittäviksi asioiksi ja niihin myös toivottiin kehittämistä. Asiakastyytyväisyyden tasoon vaikutti tutkimuksen mukaan myös yksilöllisiin tarpeisiin vastaaminen. Ryhmämuotoisesti toteutettu hyvinvointiprojekti toi valmennettaville myös sosiaalista lisäarvoa.
Tutkimustulosten pohjalta luotiin palvelukonsepti (opinnäytetyön liitteet 8–10), jossa painotetaan toiminnallista laatua. Konseptin edelleen kehittäminen kannattaa aloittaa tuotteistamista jatkamalla. Ohjelmasisältöjen tuottaminen ja dokumentoiminen soveltuvat hyvin TAMKin sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden kehittämistehtäviksi.
Lukuvuoden 2016-2017 kestänyt hyvinvointiprojekti muodostui liikuntaa ja hyvinvointiluentoja sisältävistä palvelutapaamisista sekä etävalmennuksesta. Valmentajina toimivat TAMKin sosiaali- ja terveysalan opiskelijat. Tutkimuksessa esille tulleet kehittämistarpeet liittyivät pääosin toimintaan ja projektinhallintaan. Tiedonkulku ja viestintä, suunnitelmallisuus, seuranta, palautteen antaminen ja valmennettavan tukeminen koettiin merkittäviksi asioiksi ja niihin myös toivottiin kehittämistä. Asiakastyytyväisyyden tasoon vaikutti tutkimuksen mukaan myös yksilöllisiin tarpeisiin vastaaminen. Ryhmämuotoisesti toteutettu hyvinvointiprojekti toi valmennettaville myös sosiaalista lisäarvoa.
Tutkimustulosten pohjalta luotiin palvelukonsepti (opinnäytetyön liitteet 8–10), jossa painotetaan toiminnallista laatua. Konseptin edelleen kehittäminen kannattaa aloittaa tuotteistamista jatkamalla. Ohjelmasisältöjen tuottaminen ja dokumentoiminen soveltuvat hyvin TAMKin sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden kehittämistehtäviksi.