Taitoc®-konseptin vaikuttavuuden mittaaminen : Motorisen taidon oppimisen ja koetun fyysisen pätevyyden näkökulma
Toikkanen, Penniina; Koponen, Riikka (2017)
Toikkanen, Penniina
Koponen, Riikka
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101115974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101115974
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa nuorten joukkueurheilijoiden motorisista perustaidoista sekä heidän koetusta fyysisestä pätevyydestä. Tutkimuksen tarkoituksena oli mitata nuorten joukkueurheilijoiden motorisia perustaitoja Taitoc®-konseptin taitomestaritesteillä sekä tutkia Taitoc®-konseptin taitoharjoitte- lujakson yhteyttä motoristen perustaitojen kehittymiseen. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia motoristen perustaitojen muutosten yhteyttä koettuun fyysiseen pätevyyteen. Tutkimus antaa uutta tietoa Taitoc®-konseptin vaikuttavuudesta.
Työmme oli määrällinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin klassista koeasetelmaa, jossa havaintoyksiköt eli saman joukkueen henkilöt oli jaettu kahteen eri ryhmään: kontrolli- ja testiryhmään. Testiryhmä osallistui kahden kuukauden mittaiseen interventiojaksoon. Molemmille ryhmille toteutettiin Taitoc®-konseptin taitomestaritestit. Tutkimukseen osallistui kuusi testiryhmäläistä ja seitsemän kontrolliryhmäläistä. Tutkimus suoritettiin keväällä 2017.
Työssä vastataan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: kehittääkö Taitoc®-konseptin harjoittelu nuorten urheilijoiden motorisia perustaitoja ja pystytäänkö Taitoc®-konseptin taitoharjoittelulla vaikuttamaan koetun fyysisen pätevyyden tunteeseen. Molemmat kysymykset ovat jaettu kahteen alakysymykseen, joilla selvennetään tuloksia.
Tutkimustuloksemme osoittavat, että systemaattisella Taitoc®-konseptin harjoit- telulla saadaan kehitettyä nuorten motorisia perustaitoja. Tuloksia vertaillaan testi- ja kontrolliryhmän välillä. Koetun fyysisen pätevyyden osalta tulokset olivat vaihtelevia. Kahdella testiryhmästä koetun fyysisen pätevyyden tuloksissa oli havaittavissa muutoksia. Muiden osalta tulokset eivät olleet muuttuneet merkittävästi.
Työmme oli määrällinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin klassista koeasetelmaa, jossa havaintoyksiköt eli saman joukkueen henkilöt oli jaettu kahteen eri ryhmään: kontrolli- ja testiryhmään. Testiryhmä osallistui kahden kuukauden mittaiseen interventiojaksoon. Molemmille ryhmille toteutettiin Taitoc®-konseptin taitomestaritestit. Tutkimukseen osallistui kuusi testiryhmäläistä ja seitsemän kontrolliryhmäläistä. Tutkimus suoritettiin keväällä 2017.
Työssä vastataan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: kehittääkö Taitoc®-konseptin harjoittelu nuorten urheilijoiden motorisia perustaitoja ja pystytäänkö Taitoc®-konseptin taitoharjoittelulla vaikuttamaan koetun fyysisen pätevyyden tunteeseen. Molemmat kysymykset ovat jaettu kahteen alakysymykseen, joilla selvennetään tuloksia.
Tutkimustuloksemme osoittavat, että systemaattisella Taitoc®-konseptin harjoit- telulla saadaan kehitettyä nuorten motorisia perustaitoja. Tuloksia vertaillaan testi- ja kontrolliryhmän välillä. Koetun fyysisen pätevyyden osalta tulokset olivat vaihtelevia. Kahdella testiryhmästä koetun fyysisen pätevyyden tuloksissa oli havaittavissa muutoksia. Muiden osalta tulokset eivät olleet muuttuneet merkittävästi.