Road Trip. : Selvitys elämyspedagogisen pienryhmätoiminnan tuloksista osana Poikien Talon toimintaa.
Haukipuro, Jere (2017)
Haukipuro, Jere
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101216002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101216002
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Poikien Talon suunnittelema pienryhmä kehittää ja vahvistaa ryhmään osallistuvia nuoria. Taustalla oli tarve löytää konkreettista tietoa nuorten kokemuksista ryhmään osallistumisesta. Pienryhmän uutuuden vuoksi tavoitteena oli myös selvittää ohjaajan ja nuorten näkökulmasta sitä, kuinka pienryhmätoimintaa voidaan kehittää eteenpäin. Työllä pyrittiin tuottamaan tietoa kuinka elämyspedagoginen pienryhmätoiminta auttaa nuoria, joita yhdistää sosiaalisten taitojen heikkous, ulkopuolisuuden tunne ja osallisuuden puute.
Työ toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Jokaista toimintaan osallistuvaa nuorta sekä ohjaajaa haastateltiin ennen reissun toteutumista ja sen jälkeen. Työn tutkimuskysymykset olivat, kuinka toiminta kehittää, auttaa tai vahvistaa ryhmään osallistuvia nuoria ja kuinka toimintaa voidaan kehittää.
Opinnäytetyö tuotti tilaajalle haluttua tietoa nuorissa tapahtuvasta kehityksestä sekä antoi ideoita pienryhmätoiminnan kehittämiseen. Työllä saatiin selville, kuinka toiminta oli auttanut tukemaan nuorten sosiaalisten taitojen ja itseluottamuksen kehityksessä. Lisäksi tehdyistä haastatteluista saatiin selville, mitä asioita tulee ottaa huomioon elämyspedagogisia pienryhmiä toteuttaessa.
Työ toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Jokaista toimintaan osallistuvaa nuorta sekä ohjaajaa haastateltiin ennen reissun toteutumista ja sen jälkeen. Työn tutkimuskysymykset olivat, kuinka toiminta kehittää, auttaa tai vahvistaa ryhmään osallistuvia nuoria ja kuinka toimintaa voidaan kehittää.
Opinnäytetyö tuotti tilaajalle haluttua tietoa nuorissa tapahtuvasta kehityksestä sekä antoi ideoita pienryhmätoiminnan kehittämiseen. Työllä saatiin selville, kuinka toiminta oli auttanut tukemaan nuorten sosiaalisten taitojen ja itseluottamuksen kehityksessä. Lisäksi tehdyistä haastatteluista saatiin selville, mitä asioita tulee ottaa huomioon elämyspedagogisia pienryhmiä toteuttaessa.