Ryhmäytymisen merkitys rippikoulussa : Syvänpäänsukellus sosiaalisen kanssakäymiseen
Laitinen, Juha (2017)
Laitinen, Juha
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101316042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101316042
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia rippikoulussa tapahtuvaa ryhmäytymistä ja ryhmäroolien vaikutusta ryhmäytymiselle. Tutkimus on suoritettu yhdellä Jyväskylän luterilaisen alueseurakunnan rippileirillä. Tutkimuksen aineisto on kerätty käyttäen apuna yksilöhaastattelua, ryhmähaastattelua, kyselylomaketta ja havainnointia. Tutkimuskysymykset olivat rippikoulun ryhmäytyminen ja siihen vaikuttavat tekijät ja ryhmäytymisen merkitys ja sen vaikutukset rippikoulussa.
Ryhmäytymisen merkitys rippileirin onnistumisen kannalta koettiin tärkeäksi sekä ohjaajien, että isosten ja leiriläisten taholta. Ryhmäytymisen onnistuminen osoittautui tutkimustulosten valossa leirillä kaikkein tärkeimmäksi, jotta leirillä olisi turvallinen ilmapiiri ja jokainen voisi olla oma itsensä. Ryhmä roolien koettiin olevan ryhmäytymistä tukevia elementtejä ja haastateltavat osasivat nimetä ryhmästä löytyneitä rooleja hyvin. Ryhmäytymisen näkökulmasta merkittävimmäksi asiaksi leirillä koettiin pienryhmätoiminta ja yhdessä tekeminen.
Työllä on hyvä yhteys omaan toimialaani, sillä se käsittelee ryhmäntoimintaa, ryhmäytymistä ja yksilöiden kohtaamista. Työ on tukemassa myös omaa ammatillista osaamistani ryhmän- ja yksilönohjaajana. Tutkimuksen tulosten hyödynnettävyys oli hyvää, koska se toi esille pienryhmätoiminnan ja sen sekoittamisen tärkeyden ryhmäytymiselle. Pienryhmien sekoittaminen oli tällä rippileirillä kokeilussa ensimmäisiä kertoja ja se osoittautui toimivaksi ja hyväksi asiaksi ryhmäytymisen kannalta.
Ryhmäytymisen merkitys rippileirin onnistumisen kannalta koettiin tärkeäksi sekä ohjaajien, että isosten ja leiriläisten taholta. Ryhmäytymisen onnistuminen osoittautui tutkimustulosten valossa leirillä kaikkein tärkeimmäksi, jotta leirillä olisi turvallinen ilmapiiri ja jokainen voisi olla oma itsensä. Ryhmä roolien koettiin olevan ryhmäytymistä tukevia elementtejä ja haastateltavat osasivat nimetä ryhmästä löytyneitä rooleja hyvin. Ryhmäytymisen näkökulmasta merkittävimmäksi asiaksi leirillä koettiin pienryhmätoiminta ja yhdessä tekeminen.
Työllä on hyvä yhteys omaan toimialaani, sillä se käsittelee ryhmäntoimintaa, ryhmäytymistä ja yksilöiden kohtaamista. Työ on tukemassa myös omaa ammatillista osaamistani ryhmän- ja yksilönohjaajana. Tutkimuksen tulosten hyödynnettävyys oli hyvää, koska se toi esille pienryhmätoiminnan ja sen sekoittamisen tärkeyden ryhmäytymiselle. Pienryhmien sekoittaminen oli tällä rippileirillä kokeilussa ensimmäisiä kertoja ja se osoittautui toimivaksi ja hyväksi asiaksi ryhmäytymisen kannalta.