Mukana muutoksessa : toimintamalli työyhteisölähtöiseen kehittämiseen varhaiskasvatuksessa
Pitkänen, Virpi (2017)
Pitkänen, Virpi
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101316035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101316035
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen alkusysäys oli varhaiskasvatukseen kohdistuneet laki- ja opetussuunnitelmamuutokset ja niiden vaikutukset käytännön työn tekemiseen. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli vastata muutoshaasteisiin ja kehittää päiväkodin perustehtävän toteuttamista. Tavoitteena oli luoda työyhteisöön henkilöstön kehittämistoimintaa tukeva ja ohjaava toimintamalli.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa olennaista oli päiväkodissa vaikuttavien toimijoiden osallistaminen sekä henkilöstön välinen vuorovaikutus. Tiedonhankinnassa käytettiin useampia menetelmiä, jotta kaikkien toimijoiden ääni saatiin kuuluville. Alkukartoitusta varten tehtiin kyselyt päiväkodin työntekijöille sekä huoltajille. Lisänäkökulmia työyhteisön kehittämiseen saatiin haastattelemalla kahta päiväkodinjohtajaa. Toimintamallin luomisen kannalta olennaisinta oli työpajatoiminta, jossa työntekijät osallistettiin kehittämään omaa työtään sekä uudistamaan ja muuttamaan päiväkodin toimintoja sekä toimintatapoja.
Innovaatioita ja työyhteisölähtöistä kehittämistoimintaa käsittelevän tietoperustan sekä tiedonhankinnasta saadun tiedon perusteella kehittämishankkeen tuloksena luotiin työyhteisölähtöisen prosessikehittämisen toimintamalli. Toimintamalli auttaa esimiehiä organisoimaan ja johtamaan työyhteisön kehittämistoimintaa. Toimintamalli huomioi kehittämisprosessin jokaisen vaiheen, eli tavoitteen, toiminnan, päätöksenteon, käyttöön oton ja arvioinnin. Kehittämishankkeesta saatujen tulosten mukaan tärkeintä on luoda foorumit, joissa työntekijät aktivoidaan ja osallistetaan kehittämistoimintaan niin, että heillä on vaikutusmahdollisuuksia koko kehittämisprosessin ajan. Turvallisessa ilmapiirissä keskustelemalla ihmisten luovuus ja innovatiivisuus kasvavat, jolloin saavutetaan helpommin työtä uudistavia muutoksia.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa olennaista oli päiväkodissa vaikuttavien toimijoiden osallistaminen sekä henkilöstön välinen vuorovaikutus. Tiedonhankinnassa käytettiin useampia menetelmiä, jotta kaikkien toimijoiden ääni saatiin kuuluville. Alkukartoitusta varten tehtiin kyselyt päiväkodin työntekijöille sekä huoltajille. Lisänäkökulmia työyhteisön kehittämiseen saatiin haastattelemalla kahta päiväkodinjohtajaa. Toimintamallin luomisen kannalta olennaisinta oli työpajatoiminta, jossa työntekijät osallistettiin kehittämään omaa työtään sekä uudistamaan ja muuttamaan päiväkodin toimintoja sekä toimintatapoja.
Innovaatioita ja työyhteisölähtöistä kehittämistoimintaa käsittelevän tietoperustan sekä tiedonhankinnasta saadun tiedon perusteella kehittämishankkeen tuloksena luotiin työyhteisölähtöisen prosessikehittämisen toimintamalli. Toimintamalli auttaa esimiehiä organisoimaan ja johtamaan työyhteisön kehittämistoimintaa. Toimintamalli huomioi kehittämisprosessin jokaisen vaiheen, eli tavoitteen, toiminnan, päätöksenteon, käyttöön oton ja arvioinnin. Kehittämishankkeesta saatujen tulosten mukaan tärkeintä on luoda foorumit, joissa työntekijät aktivoidaan ja osallistetaan kehittämistoimintaan niin, että heillä on vaikutusmahdollisuuksia koko kehittämisprosessin ajan. Turvallisessa ilmapiirissä keskustelemalla ihmisten luovuus ja innovatiivisuus kasvavat, jolloin saavutetaan helpommin työtä uudistavia muutoksia.