Hallinnon kehittäminen osuuskunnassa
Kankkio, Mikko (2017)
Kankkio, Mikko
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101716105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101716105
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin osuuskuntamuotoisen pankin hallintoa kehittämisen ja koulutuksen näkökulmasta. Pankin hallinto koostuu erilaisista päätöselimistä, joista tässä työssä käsiteltiin hallintoneuvostoa. Hallintoneuvoston tehtäviin kuuluu muun muassa valvoa hallituksen ja toimitusjohtajan toimintaa. Hallintoneuvoston jäsenet valitaan osuuskunnan kokouksessa, johon jokaisella pankin jäsenellä on oikeus osallistua.
Osuuspankin säännöt määrittelevät hallinnon kokonaisuuden ja esimerkiksi hallintoneuvoston jäsenten lukumäärän. Tutkimuksen aikana hallintoneuvostossa oli jäseniä yhdeksäntoista. Yhtenä kehittämisen ajatuksena oli se, että hallintoneuvoston jäsenten ajatuksia ja voimavaroja voitaisiin hyödyntää pankin kehittämisessä tulevaisuudessa tehokkaammin.
Teorian ja havaintojen perusteella pankille rakennettiin ohjeistus, jota noudattamalla toimintaa pystyttäisiin viemään eteenpäin säännöllisen koulutuksen avulla. Ajatuksena on noudattaa tiimioppimisen mallia, jonka käytöstä on saatu hyviä tutkimustuloksia. Muihin koulutusmalleihin verrattuna tiimioppimisella on saavutettu esimerkiksi laajempaa oppimista, kun huomioidaan koko ryhmän saavuttamat oppimistulokset. Malli auttaa siis kaikkia jäseniä eri lähtökohdista tai motivaatiotasoista riippumatta.
Hallintoneuvoston jäsenten pitäisi edustaa mahdollisimman hyvin koko pankin jäsenistöä. Osuuspankin jäsen voi periaatteessa olla kuka tahansa. Tämän perusteella hallintoneuvoston jäsenet ovat lähtökohdiltaan hyvin erilaiset. Ikä, sukupuoli, koulutus, perhetaustat, asuminen sekä ajankäytön mahdollisuudet vaihtelevat. Erilaiset taustat voidaan tulevaisuudessa nähdä voimavarana, mutta nämä pitäisi saada esiin ja yrityksen hyödynnettäväksi. Teorian mukaan tiimioppimisen malli auttaa tässä asiassa, kun kaikki ryhmän jäsenet saadaan aktivoitua mukaan keskusteluun ja toinen toisilta oppimiseen.
Jatkuva kehittäminen ja kouluttamisen edistäminen vaatii suunnitelmallisuutta ja hyvää johtamista. Työn lopputuloksena laaditun käsikirjan ohjeistuksella autetaan toimivaa johtoa koulutuksen johtamisessa ja toiminnan kehittämisessä sekä annetaan hallintoneuvoston jäsenille eväitä ja ohjeita roolissaan menestymiseen.
Osuuspankin säännöt määrittelevät hallinnon kokonaisuuden ja esimerkiksi hallintoneuvoston jäsenten lukumäärän. Tutkimuksen aikana hallintoneuvostossa oli jäseniä yhdeksäntoista. Yhtenä kehittämisen ajatuksena oli se, että hallintoneuvoston jäsenten ajatuksia ja voimavaroja voitaisiin hyödyntää pankin kehittämisessä tulevaisuudessa tehokkaammin.
Teorian ja havaintojen perusteella pankille rakennettiin ohjeistus, jota noudattamalla toimintaa pystyttäisiin viemään eteenpäin säännöllisen koulutuksen avulla. Ajatuksena on noudattaa tiimioppimisen mallia, jonka käytöstä on saatu hyviä tutkimustuloksia. Muihin koulutusmalleihin verrattuna tiimioppimisella on saavutettu esimerkiksi laajempaa oppimista, kun huomioidaan koko ryhmän saavuttamat oppimistulokset. Malli auttaa siis kaikkia jäseniä eri lähtökohdista tai motivaatiotasoista riippumatta.
Hallintoneuvoston jäsenten pitäisi edustaa mahdollisimman hyvin koko pankin jäsenistöä. Osuuspankin jäsen voi periaatteessa olla kuka tahansa. Tämän perusteella hallintoneuvoston jäsenet ovat lähtökohdiltaan hyvin erilaiset. Ikä, sukupuoli, koulutus, perhetaustat, asuminen sekä ajankäytön mahdollisuudet vaihtelevat. Erilaiset taustat voidaan tulevaisuudessa nähdä voimavarana, mutta nämä pitäisi saada esiin ja yrityksen hyödynnettäväksi. Teorian mukaan tiimioppimisen malli auttaa tässä asiassa, kun kaikki ryhmän jäsenet saadaan aktivoitua mukaan keskusteluun ja toinen toisilta oppimiseen.
Jatkuva kehittäminen ja kouluttamisen edistäminen vaatii suunnitelmallisuutta ja hyvää johtamista. Työn lopputuloksena laaditun käsikirjan ohjeistuksella autetaan toimivaa johtoa koulutuksen johtamisessa ja toiminnan kehittämisessä sekä annetaan hallintoneuvoston jäsenille eväitä ja ohjeita roolissaan menestymiseen.