Digitalisaation mahdollisuudet markkinointiviestinnässä
Havukainen, Heidi; Pylkkänen, Hanna (2017)
Havukainen, Heidi
Pylkkänen, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101816146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101816146
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia digitalisaation mahdollisuuksia markkinointiviestinnässä. Kohdeyrityksenä toimi helsinkiläinen lahja- ja sisustustavaraliike. Tavoitteena oli selvittää kuinka kohdeyritys saa digitalisaatiosta parhaan hyödyn markkinointiviestinnän suunnittelussa ja kehittämisessä. Kohdeyrityksen toiminta on aikaisemmin painottunut tukkuliiketoiminnan puolelle, mutta viime vuosina on perustettu kaksi kuluttajille suunnattua liikettä, jonka vuoksi markkinointiviestinnän kehittämiselle oli tarve. Kohdeyritys toimii erikoiskaupan alalla, joka on suhdanneherkkää, joten talouden vaihtelut heijastuvat siihen helposti. Alalla on kova kilpailu ja haasteita tuovat erityisesti verkkokaupat ja ulkomaiset toimijat.
Teoriaosuus aloitettiin ottamalla selvää digitalisaatiosta ilmiönä ja sen tarjoamista mahdollisuuksista. Liiketoiminnan uhat kartoitettiin teoreettisen viitekehyksen sekä kilpailija-analyysien avulla. Tarkoituksena oli löytää kohdeyritykselle sopivimmat digitaalisen markkinointiviestinnän keinot ja kanavat huomioiden yrityksen koko, sijainti ja käytettävissä olevat resurssit. Pääpaino oli markkinointiviestinnän kehittämisessä ja käytännönläheisten ratkaisujen löytämisessä. Lisäksi perehdyttiin tämän päivän asiakkaiden tarpeisiin ja mieltymyksiin markkinointiviestinnän näkökulmasta.
Yrittäjän kanssa käydyt teemahaastattelut toimivat yhtenä tiedonkeruumenetelmänä. Teemahaastatteluja järjestettiin yhteensä kolme ja niiden pohjalta kerättiin tietoa kohdeyrityksen markkinointiviestinnän tilasta, yrittäjän toiveista sekä käytettävissä olevista resursseista. Tietoa koottiin paljon erilaisista kirjallisista ja sähköisistä lähteistä. Verkkosivujen perustamisessa apuna käytettiin syvähaastatteluja, joiden tulokset raportoitiin. Markkinointiviestinnän kehittämistä varten kohdeyrityksen toimintaa ja liiketoimintaympäristöä analysoitiin kilpailija- ja ympäristöanalyysin avulla. Kohdeyrityksen ja lähellä vaikuttavien kilpailijoiden vahvuuksista ja heikkouksista luotiin 8-kenttäinen SWOT, joka havainnollisti kohdeyrityksen tilaa ja asemaa markkinoilla.
Tutkimuksen myötä tuli ilmi, että digitaalisesta markkinointiviestinnästä on hyötyä kohdeyritykselle. Onnistuneen markkinointiviestinnän avulla asiakkaiden tietoisuus yrityksestä ja sen tarjoamista tuotteista kasvaa. Tunnettavuuden ja löydettävyyden lisääntyminen vaikuttaa positiivisesti yrityksen liikevaihtoon. Onnistuneen markkinointiviestinnän kautta erotutaan alan kilpailijoista. Asiakkaat viettävät paljon aikaa internetissä, joten yritysten on oltava siellä missä asiakkaatkin. Näkyvä ja tehokas markkinointiviestintä on asiakaslähtöistä. Asiakkaat arvostavat vuorovaikutusta, yksipuolisen viestinnän aika on ohi. Kohdeyrityksen kannalta on hyvä, että digitaalinen markkinointiviestintä on kustannustehokasta, eikä pieni budjetti ole este onnistumiselle. Verkossa kannattaa olla aktiivinen ja rohkeasti esillä. Kohdeyrityksen löydettävyyden parantamiseksi perustettiin verkkosivut. Konkreettisina keinoina kohdeyritykselle laadittiin markkinointikello, johon on koottu eri kuukausille ehdotuksia kampanjoista, kilpailuista ja päivityksistä. Tutkimuksen myötä tuli uusia ideoita mahdollisista jatkotutkimusaiheista sekä kehitysehdotuksia liiketoiminnan kehittämiseen.
Teoriaosuus aloitettiin ottamalla selvää digitalisaatiosta ilmiönä ja sen tarjoamista mahdollisuuksista. Liiketoiminnan uhat kartoitettiin teoreettisen viitekehyksen sekä kilpailija-analyysien avulla. Tarkoituksena oli löytää kohdeyritykselle sopivimmat digitaalisen markkinointiviestinnän keinot ja kanavat huomioiden yrityksen koko, sijainti ja käytettävissä olevat resurssit. Pääpaino oli markkinointiviestinnän kehittämisessä ja käytännönläheisten ratkaisujen löytämisessä. Lisäksi perehdyttiin tämän päivän asiakkaiden tarpeisiin ja mieltymyksiin markkinointiviestinnän näkökulmasta.
Yrittäjän kanssa käydyt teemahaastattelut toimivat yhtenä tiedonkeruumenetelmänä. Teemahaastatteluja järjestettiin yhteensä kolme ja niiden pohjalta kerättiin tietoa kohdeyrityksen markkinointiviestinnän tilasta, yrittäjän toiveista sekä käytettävissä olevista resursseista. Tietoa koottiin paljon erilaisista kirjallisista ja sähköisistä lähteistä. Verkkosivujen perustamisessa apuna käytettiin syvähaastatteluja, joiden tulokset raportoitiin. Markkinointiviestinnän kehittämistä varten kohdeyrityksen toimintaa ja liiketoimintaympäristöä analysoitiin kilpailija- ja ympäristöanalyysin avulla. Kohdeyrityksen ja lähellä vaikuttavien kilpailijoiden vahvuuksista ja heikkouksista luotiin 8-kenttäinen SWOT, joka havainnollisti kohdeyrityksen tilaa ja asemaa markkinoilla.
Tutkimuksen myötä tuli ilmi, että digitaalisesta markkinointiviestinnästä on hyötyä kohdeyritykselle. Onnistuneen markkinointiviestinnän avulla asiakkaiden tietoisuus yrityksestä ja sen tarjoamista tuotteista kasvaa. Tunnettavuuden ja löydettävyyden lisääntyminen vaikuttaa positiivisesti yrityksen liikevaihtoon. Onnistuneen markkinointiviestinnän kautta erotutaan alan kilpailijoista. Asiakkaat viettävät paljon aikaa internetissä, joten yritysten on oltava siellä missä asiakkaatkin. Näkyvä ja tehokas markkinointiviestintä on asiakaslähtöistä. Asiakkaat arvostavat vuorovaikutusta, yksipuolisen viestinnän aika on ohi. Kohdeyrityksen kannalta on hyvä, että digitaalinen markkinointiviestintä on kustannustehokasta, eikä pieni budjetti ole este onnistumiselle. Verkossa kannattaa olla aktiivinen ja rohkeasti esillä. Kohdeyrityksen löydettävyyden parantamiseksi perustettiin verkkosivut. Konkreettisina keinoina kohdeyritykselle laadittiin markkinointikello, johon on koottu eri kuukausille ehdotuksia kampanjoista, kilpailuista ja päivityksistä. Tutkimuksen myötä tuli uusia ideoita mahdollisista jatkotutkimusaiheista sekä kehitysehdotuksia liiketoiminnan kehittämiseen.