Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Monikulttuuriset ohjausprosessin haasteet
Kärkkäinen, Jussi; Seppälä, Ville-Pekka (2010)
Kärkkäinen, Jussi
Seppälä, Ville-Pekka
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068062
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä haasteita monikulttuurisuus tuo Mikkelin ammattikor-keakoulu Oy:n ohjausprosesseihin. Aiheita, joita käsittelimme opinnäytetyössämme olivat monikulttuurisuus ja monikulttuurinen johtaminen. Lisäksi käsittelimme prosesseja ja niiden johtamista sekä kehittämistä.
Teimme tutkimuksen Mikkelin ammattikorkeakoulu Oy:n englanninkielisten koulutusohjelmien opiskelijoille sekä kyseisten koulutusohjelmien opintovastaaville. Tutkimusongelmana työssämme oli se, mitä mahdollisia haasteita ja kehittämiskohteita opintojenohjaukseen liittyvät prosessit tutkimuskohteessamme sisältävät.
Teoreettisessa viitekehyksessämme on kaksi päälukua. Ensimmäinen pääluku käsittelee yleisesti prosessin käsitettä, prosessijohtamista, prosessien kuvaamista, tunnistamista ja arviointia sekä prosessien kehittämistä. Toinen pääluku käsittelee monikulttuurista yhteisöä. Luvussa käsittelemme yleisesti kulttuuria käsitteenä ja ilmiönä, kulttuurien välisiä eroja, monikulttuurista johtamista ja kansainvälistymistä korkeakouluissa.
Teimme opinnäytetyötämme varten kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen. Kvalitatiivisen haastattelututkimuksen teimme kolmelle englanninkielisen koulutusohjelman opintovastaavalle. Haastattelututkimuksessa oli 32 kysymystä, joiden aihealueina olivat opintojen ohjaus, opinnäytetyön ohjaus ja harjoittelun ohjaus. Kvantitatiivisen tutkimuksen toteutimme Business Management - koulutusohjelman, Information Technology - koulutusohjelman ja Environmental Engineering - koulutusohjelman opiskelijoille. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa oli 18 kysymystä ja tutkimukseen osallistui yhteensä 79 vastaajaa.
Teimme kvantitatiivisista tutkimustuloksista yhteenvetoja taulukoiden muodossa. Myös kvalitatiivisista tutkimustuloksista kokosimme oleellisimmat esille tulleet asiat taulukoksi. Saatujen tulosten perusteella teimme päätelmiä ja parannusehdotuksia prosessien mahdollisiin ongelmakohtiin. Ongelmakohtia olivat muun muassa kielelliset asiat sekä erilaisista kulttuuritaustoista johtuvat asiat. Tutkimuksesta saamiamme tuloksia tullaan mahdollisesti käyttämään monikulttuurisen ohjauksen kehittämiseen Mikkelin ammattikorkeakoulu Oy:ssä.
Teimme tutkimuksen Mikkelin ammattikorkeakoulu Oy:n englanninkielisten koulutusohjelmien opiskelijoille sekä kyseisten koulutusohjelmien opintovastaaville. Tutkimusongelmana työssämme oli se, mitä mahdollisia haasteita ja kehittämiskohteita opintojenohjaukseen liittyvät prosessit tutkimuskohteessamme sisältävät.
Teoreettisessa viitekehyksessämme on kaksi päälukua. Ensimmäinen pääluku käsittelee yleisesti prosessin käsitettä, prosessijohtamista, prosessien kuvaamista, tunnistamista ja arviointia sekä prosessien kehittämistä. Toinen pääluku käsittelee monikulttuurista yhteisöä. Luvussa käsittelemme yleisesti kulttuuria käsitteenä ja ilmiönä, kulttuurien välisiä eroja, monikulttuurista johtamista ja kansainvälistymistä korkeakouluissa.
Teimme opinnäytetyötämme varten kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen. Kvalitatiivisen haastattelututkimuksen teimme kolmelle englanninkielisen koulutusohjelman opintovastaavalle. Haastattelututkimuksessa oli 32 kysymystä, joiden aihealueina olivat opintojen ohjaus, opinnäytetyön ohjaus ja harjoittelun ohjaus. Kvantitatiivisen tutkimuksen toteutimme Business Management - koulutusohjelman, Information Technology - koulutusohjelman ja Environmental Engineering - koulutusohjelman opiskelijoille. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa oli 18 kysymystä ja tutkimukseen osallistui yhteensä 79 vastaajaa.
Teimme kvantitatiivisista tutkimustuloksista yhteenvetoja taulukoiden muodossa. Myös kvalitatiivisista tutkimustuloksista kokosimme oleellisimmat esille tulleet asiat taulukoksi. Saatujen tulosten perusteella teimme päätelmiä ja parannusehdotuksia prosessien mahdollisiin ongelmakohtiin. Ongelmakohtia olivat muun muassa kielelliset asiat sekä erilaisista kulttuuritaustoista johtuvat asiat. Tutkimuksesta saamiamme tuloksia tullaan mahdollisesti käyttämään monikulttuurisen ohjauksen kehittämiseen Mikkelin ammattikorkeakoulu Oy:ssä.