Kuntouttavan työtoiminnan prosessien kehittäminen
Laiho, Sirpa (2010)
Laiho, Sirpa
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078334
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kuntouttavan työtoiminnan prosesseja Pohjois-Satakunnan peruspalveluliikelaitoskuntayhtymässä. Kehittämistehtävässä kehitettiin toimivat mallit kuntouttavan työtoiminnan palveluun kunta -ja palvelurakenneuudistuksen mukanaan tuomassa uudessa organisaatiossa. Kuntouttavan työtoiminnan palvelua kehitettiin toimintatutkimuksen menetelmillä, jossa toimintatutkimuksen syklit, suunnittelu, toiminta, havainnointi ja reflektointi seurasivat toisiaan.
Kehittämistehtävässä tarkasteltiin kuntouttavan työtoiminnan palvelua organisaation ja työntekijöiden näkökulmasta, mutta myös asiakasnäkökulma otettiin huomioon. Tutkimuksen aineistona käytettiin reflektoivaa päiväkirjaa sekä työntekijöiden ja asiakkaiden haastatteluja. Haastattelut tehtiin teemahaastattelun menetelmällä.
Kehittämistehtävässä muodostettiin prosessikaaviot aktivointisuunnitelman laatimisesta, kuntouttavan työtoiminnan prosessista sekä työnjaosta eri toimipisteiden välillä. Lisäksi kehitettiin työntekijöiden työn yhtenäistämiseksi erilaisia malleja kuntouttavan työtoiminnan ohjaukseen. Kehittämistehtävän perusteella voidaan kuntayhtymän eri toimipisteissä tarjota tasavertaista ja yhdenmukaista palvelua ja asiakkaiden saatavilla ovat laadukkaat ja kattavat kuntouttavan työtoiminnan palvelut. Kehittämistehtävän mukaan tulevaisuuden haasteena on kuntouttavan työtoiminnan asiakasmäärien kasvu, osaamista vastaavien työtoimintapaikkojen löytyminen sekä riittävä ohjausresurssi, myös aktiivisen sosiaalipolitiikan mukanaan tuomat lakimuutokset tuovat haastetta kuntouttavan työtoiminnan järjestämiseen. Kehittämisen keskeisinä käsitteinä olivat kunta- ja palvelurakenneuudistus, aktiivinen sosiaalipolitiikka, kuntouttava työtoiminta, osallisuus ja kuntouttavan työtoiminnan vaikuttavuus
Avainsanat: sosiaalipolitiikka, työllisyyspolitiikka, työttömät, kuntouttava työtoiminta, palvelurakenne.
Kehittämistehtävässä tarkasteltiin kuntouttavan työtoiminnan palvelua organisaation ja työntekijöiden näkökulmasta, mutta myös asiakasnäkökulma otettiin huomioon. Tutkimuksen aineistona käytettiin reflektoivaa päiväkirjaa sekä työntekijöiden ja asiakkaiden haastatteluja. Haastattelut tehtiin teemahaastattelun menetelmällä.
Kehittämistehtävässä muodostettiin prosessikaaviot aktivointisuunnitelman laatimisesta, kuntouttavan työtoiminnan prosessista sekä työnjaosta eri toimipisteiden välillä. Lisäksi kehitettiin työntekijöiden työn yhtenäistämiseksi erilaisia malleja kuntouttavan työtoiminnan ohjaukseen. Kehittämistehtävän perusteella voidaan kuntayhtymän eri toimipisteissä tarjota tasavertaista ja yhdenmukaista palvelua ja asiakkaiden saatavilla ovat laadukkaat ja kattavat kuntouttavan työtoiminnan palvelut. Kehittämistehtävän mukaan tulevaisuuden haasteena on kuntouttavan työtoiminnan asiakasmäärien kasvu, osaamista vastaavien työtoimintapaikkojen löytyminen sekä riittävä ohjausresurssi, myös aktiivisen sosiaalipolitiikan mukanaan tuomat lakimuutokset tuovat haastetta kuntouttavan työtoiminnan järjestämiseen. Kehittämisen keskeisinä käsitteinä olivat kunta- ja palvelurakenneuudistus, aktiivinen sosiaalipolitiikka, kuntouttava työtoiminta, osallisuus ja kuntouttavan työtoiminnan vaikuttavuus
Avainsanat: sosiaalipolitiikka, työllisyyspolitiikka, työttömät, kuntouttava työtoiminta, palvelurakenne.