Vertaistuki verkossa : Tutkimus internetin vertaistukipalvelujen ominaisuuksista osana Tietoteknologia järjestöosaamisen välineeksi –projektia
Karppinen, Rauni; Paananen, Hanna (2008)
Karppinen, Rauni
Paananen, Hanna
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812164462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812164462
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää internetpohjaisen vertaistuen mahdollisuuksia sekä määrittää, missä muodossa vertaistoimintaa tukevia palveluita on olemassa internetsivustoilla. Tutkimuksessa internetin vertaistukipalveluista selvitetään sisällönanalyysin avulla niitä ominaisuuksia, jotka tukevat vertaistuen käyttöönottoa kuten edullisuutta sekä käytettävyyttä ja saavutettavuutta tai esteettömyyttä. Opinnäytetyöstä on tarkoitus tulla tietopaketti internetpohjaisen vertaistuen käytön mahdollisuuksista muun muassa järjestötoimintaa varten. Tutkimus on osa Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveysturvayhdistyksen hallinnoimaa Tietoteknologia järjestöosaamisen välineeksi –projektia.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Tutkimuksessa perehdytään vertaistuen taustaan sekä virtuaalivertaistuen kehittymiseen. Lisäksi tarkastellaan verkkopalvelujen käytettävyyttä sekä saavutettavuutta tai esteettömyyttä. Verkkopalvelujen käytettävyys voidaan määritellä ominaisuudeksi, joka kertoo, miten käyttäjät voivat käyttää palvelua tehokkaasti, tuottavasti ja miellyttävästi tietyssä käyttöympäristössä. Verkkopalvelujen esteettömyys eli saavutettavuus tarkoittaa sitä, että internetsivut ja verkkopalvelut ovat kaikkien käytettävissä, eli käytettävissä erilaisille ihmisille erilaisissa tilanteissa. Huomio kiinnitetään siihen, että ihmisillä on erilaiset lähtökohdat aistien, liikuntakyvyn, kielellisten valmiuksien sekä muiden fyysisten ja psyykkisten asioiden suhteen.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyö on toteutettu laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimusmenetelmänä on käytetty teorialähtöistä sisällönanalyysia, jota ohjasivat viitekehyksen keskeiset käsitteet saavutettavuudesta tai esteettömyydestä ja käytettävyydestä.
Keskeiset tutkimustulokset: Tutkimuksen tuloksena huomattiin, että yleisimmin käytettyjä sähköisen vertaistuen muotoja ovat keskusteluryhmät ja verkkopäiväkirjat eli blogit. Tutkimukseen löydettiin 11 ilmaista vertaistoimintaan sopivaa verkkopalvelua. Tutkimuksessa mukana olevissa internetpohjaisissa vertaistukipalveluissa ei ollut otettu esteettömyysnäkökulmia huomioon.
Johtopäätökset: Virtuaalivertaistuen etuna pidetään sitä, että sen käyttö ei ole aikaan ja paikkaan sidottua. Internetpohjaiset vertaistukipalvelut ovat myös saavutettavissa suurelle joukolle käyttäjiä samanaikaisesti, jolloin sivustoilla tarjottu palvelu on helposti ja laajasti hyödynnettävissä. Internetpalveluiden käytön joustavuus on keskeinen osa virtuaalivertaistuen saavutettavuutta ja käytettävyyttä. Käyttäjät arvostavat virtuaalivertaistuessa myös sen mahdollistamaa anonymiteettiä eli sitä, että arkaluonteisista asioista voi puhua nimettömästi. Internetissä toimiva vertaistukisivusto on järjestötoimijalle edullinen tapa ylläpitää vertaistoimintaa, sillä useita vertaistoimintaa tukevia internetpalveluita voi ladata internetistä ilmaiseksi. Tutkimustulosten perusteella vertaistukisivustoa perustavan tulisi kiinnittää huomiota sivustolla käytetyn kielen ja ulkoasun selkeyteen. Myös selkokielisyyden tarve tulisi huomioida. Vertaistukisivustoa perustettaessa on lisäksi tarpeellista perehtyä esteettömyysohjeisiin, joita on verkkoviestintää varten olemassa.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Tutkimuksessa perehdytään vertaistuen taustaan sekä virtuaalivertaistuen kehittymiseen. Lisäksi tarkastellaan verkkopalvelujen käytettävyyttä sekä saavutettavuutta tai esteettömyyttä. Verkkopalvelujen käytettävyys voidaan määritellä ominaisuudeksi, joka kertoo, miten käyttäjät voivat käyttää palvelua tehokkaasti, tuottavasti ja miellyttävästi tietyssä käyttöympäristössä. Verkkopalvelujen esteettömyys eli saavutettavuus tarkoittaa sitä, että internetsivut ja verkkopalvelut ovat kaikkien käytettävissä, eli käytettävissä erilaisille ihmisille erilaisissa tilanteissa. Huomio kiinnitetään siihen, että ihmisillä on erilaiset lähtökohdat aistien, liikuntakyvyn, kielellisten valmiuksien sekä muiden fyysisten ja psyykkisten asioiden suhteen.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyö on toteutettu laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimusmenetelmänä on käytetty teorialähtöistä sisällönanalyysia, jota ohjasivat viitekehyksen keskeiset käsitteet saavutettavuudesta tai esteettömyydestä ja käytettävyydestä.
Keskeiset tutkimustulokset: Tutkimuksen tuloksena huomattiin, että yleisimmin käytettyjä sähköisen vertaistuen muotoja ovat keskusteluryhmät ja verkkopäiväkirjat eli blogit. Tutkimukseen löydettiin 11 ilmaista vertaistoimintaan sopivaa verkkopalvelua. Tutkimuksessa mukana olevissa internetpohjaisissa vertaistukipalveluissa ei ollut otettu esteettömyysnäkökulmia huomioon.
Johtopäätökset: Virtuaalivertaistuen etuna pidetään sitä, että sen käyttö ei ole aikaan ja paikkaan sidottua. Internetpohjaiset vertaistukipalvelut ovat myös saavutettavissa suurelle joukolle käyttäjiä samanaikaisesti, jolloin sivustoilla tarjottu palvelu on helposti ja laajasti hyödynnettävissä. Internetpalveluiden käytön joustavuus on keskeinen osa virtuaalivertaistuen saavutettavuutta ja käytettävyyttä. Käyttäjät arvostavat virtuaalivertaistuessa myös sen mahdollistamaa anonymiteettiä eli sitä, että arkaluonteisista asioista voi puhua nimettömästi. Internetissä toimiva vertaistukisivusto on järjestötoimijalle edullinen tapa ylläpitää vertaistoimintaa, sillä useita vertaistoimintaa tukevia internetpalveluita voi ladata internetistä ilmaiseksi. Tutkimustulosten perusteella vertaistukisivustoa perustavan tulisi kiinnittää huomiota sivustolla käytetyn kielen ja ulkoasun selkeyteen. Myös selkokielisyyden tarve tulisi huomioida. Vertaistukisivustoa perustettaessa on lisäksi tarpeellista perehtyä esteettömyysohjeisiin, joita on verkkoviestintää varten olemassa.