Sataman terminaaliliikenteen ohjaus sisäisillä tieväylillä ja Tullin paikoitusalueella
Lehto, Ulriikka (2010)
Lehto, Ulriikka
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118973
Tiivistelmä
Liikennemäärät ovat olleet kasvussa Suomen satamien osalta koko 2000-luvun ajan. Nykyisen maailmanlaajuisen taloudellisen taantuman takia tilanne on kuitenkin liikennemäärien tarkkailua ajatellen poikkeuksellinen ja tarjoaa hyvän mahdollisuuden tutkia aiempia vuosia ja ennakoida tuleva liikennemäärien kasvu.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka Kotkan sataman sisäistä terminaaliliikennettä olisi mahdollista valvoa ja ohjata paremmin sekä sisäisillä tieväylillä että paikoitusalueilla. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään paikoitusalueiden nykyinen kapasiteetti ja käyttöaste. Tarkoitus oli näiden tietojen sekä edellisten vuosien liikennetilastojen avulla selvittää nykyisten pullonkaulatilanteiden syntyä ja pohtia entistä parempia valvonta- ja ohjauskeinoja, kun liikennemäärät alkavat jälleen kasvaa.
Kotkan satamassa terminaaliliikenteen pullonkaulatilanteet kohdistuvat kolmen pääpisteen, eli satamaoperaattoreiden infopisteen, konttiterminaalialueen ja tullin palvelupisteen, välille. Näiden väliset tietokatkokset ja resurssivaje aiheuttavat sataman sisäisten tieväylien ruuhkautumista Tullin paikoitusalueiden täytyttyä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka Kotkan sataman sisäistä terminaaliliikennettä olisi mahdollista valvoa ja ohjata paremmin sekä sisäisillä tieväylillä että paikoitusalueilla. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään paikoitusalueiden nykyinen kapasiteetti ja käyttöaste. Tarkoitus oli näiden tietojen sekä edellisten vuosien liikennetilastojen avulla selvittää nykyisten pullonkaulatilanteiden syntyä ja pohtia entistä parempia valvonta- ja ohjauskeinoja, kun liikennemäärät alkavat jälleen kasvaa.
Kotkan satamassa terminaaliliikenteen pullonkaulatilanteet kohdistuvat kolmen pääpisteen, eli satamaoperaattoreiden infopisteen, konttiterminaalialueen ja tullin palvelupisteen, välille. Näiden väliset tietokatkokset ja resurssivaje aiheuttavat sataman sisäisten tieväylien ruuhkautumista Tullin paikoitusalueiden täytyttyä.