Kysely Radio Rockin sähköisen suoramarkkinoinnin kehittämiseksi
Pyykkö, Katja (2010)
Pyykkö, Katja
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068189
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on verrata Radio Rockin kaupallisiin kilpailuihin osallistuneiden ja Radio Rockin kuuntelijoiden profiileja sekä kilpailuihin osallistuneiden valmiutta ottaa vastaan suoramarkkinointia. Tutkitusta tiedosta tehtyjen johtopäätösten mukaisesti Radio Rockin markkinointiviestintään haetaan lisää tehoa ja tarkoituksenmukaisuutta. Lopullisena tavoitteena on siis palvelukehitys eli parantaa suoramarkkinoinnin keinoja ymmärtämällä kohderyhmää paremmin.
Tutkimus on kvantitatiivinen eli määrällisin menetelmin toteutettu, otoskoko on 100 kilpailuun vastannutta. Aineisto on kerätty sähköpostikyselynä maaliskuussa 2010 tätä tutkimusta varten laadittua kyselylomaketta apuna käyttäen. Teoreettisesti tutkimukseni pohjautuu markkinointitutkimuksiin sekä radion kuuntelijatutkimuksiin.
Tutkimuksessa selvisi että Radio Rockin kilpailuihin osallistuneet ovat pääasiassa myös kanavan kuuntelijoita, ovat kuulleet kilpailuista taajuudelta ja ovat valmiita ottamaan Radio Rockin suoramarkkinointia sähköpostilla. Kilpailuihin osallistuneiden profiili on hyvin lähellä kuuntelijaprofiilia joten markkinointiviestintää voidaan suunnitella yhtenevästi molemmille kohderyhmille. Mahdolliset yhteistyökumppaneiden viestit kannattaa sisällyttää kanavan omaan suoramarkkinointiin.
Tutkimus on kvantitatiivinen eli määrällisin menetelmin toteutettu, otoskoko on 100 kilpailuun vastannutta. Aineisto on kerätty sähköpostikyselynä maaliskuussa 2010 tätä tutkimusta varten laadittua kyselylomaketta apuna käyttäen. Teoreettisesti tutkimukseni pohjautuu markkinointitutkimuksiin sekä radion kuuntelijatutkimuksiin.
Tutkimuksessa selvisi että Radio Rockin kilpailuihin osallistuneet ovat pääasiassa myös kanavan kuuntelijoita, ovat kuulleet kilpailuista taajuudelta ja ovat valmiita ottamaan Radio Rockin suoramarkkinointia sähköpostilla. Kilpailuihin osallistuneiden profiili on hyvin lähellä kuuntelijaprofiilia joten markkinointiviestintää voidaan suunnitella yhtenevästi molemmille kohderyhmille. Mahdolliset yhteistyökumppaneiden viestit kannattaa sisällyttää kanavan omaan suoramarkkinointiin.