Tuoteseloste kuvataideteokseen
Kristo, Raija (2010)
Kristo, Raija
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078357
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli kehittää kuvataideteokseen liitettävä tuoteseloste.
Opinnäytetyö aloitettiin tutkimalla kirjallisuudesta, miksi kuvataidetta on tuotteistettu niin vähän. Tarkastelu osoitti, että taidemaailman toimijat harjoittavat ammattejaan keskellä tunteiden ja ideologioiden värittämää todellisuutta, jota leimaa tietty kaupallisuuden pelko. Tarkastelussa havaittiin, että sille kuvataiteen tuotteistamisen sektorille, jolla tuoteselostepalvelu tulee toimimaan, ei ole olemassa juurikaan perinteitä, saati rakenteita tai teoreettista viitekehystä. Teoreettinen viitekehys ja rakenne kehitettiin soveltaen Vuokon (1997) ja Kotlerin (1990) asiakaslähtöisyyden ja kohderyhmäajattelun malleja. Uusi malli nimettiin kahdensuuntaisen asiakaslähtöisyyden malliksi, jossa huomioidaan sekä taiteilijoiden että taiteen ostajien kohderyhmät tasapuolisesti.
Tuoteselosteen suunnitteluprosessissa sovellettiin kahdensuuntaisen asiakaslähtöisyyden mallia käytännön tasolla. Kohderyhmiksi valittiin taidelähtöistä taidetta tekevät, debytoinnin tason taiteilijat sekä sisustusta harrastavat tai sitä työkseen tekevät taidemaailman ulkopuoliset ihmiset. Molemmista kohderyhmistä valittiin kaksi koehenkilöä avuksi tuoteselosteen kehittelytyöhön. Yhteistyö koehenkilöiden kanssa oli elävää ja ratkaisukeskeistä, eikä ennalta suunniteltuja tutkimuskysymyksiä käytetty. Yhteydenpidoista koehenkilöiden kanssa pidettiin osin päiväkirjaa, osin kommunikointi säilytettiin sähköpostissa. Tämä aineisto integroitiin opinnäytetyön tekstin sisään. Luvuissa, joissa käsitellään tuoteselosteen suunnittelu- ja toteutusprosessia, myötäiltiin yhteydenpidoista pidetyn päiväkirjan jäsentelyä.
Työn lopussa todettiin, että tuoteseloste auttaa madaltamaan taiteen ostokynnystä taidemaailman sisäpiiriin kuulumattomien asiakkaiden parissa ja se helpottaa taiteilijoiden itse tekemää taideteosten myyntityötä sekä asiakkaisiin päin suuntautuvaa suhdetoimintaa. Tuoteseloste on innovaatio, joka voi laajentaa kuvataiteen markkinoita. Kahdensuuntaisen asiakaslähtöisyyden malli taas tuo rakennetta ja johdonmukaisuutta sekä kuvataiteen tuotteistamisesta käytävään keskusteluun että itse kuvataiteen tuotteistamisen ammattialaan ja sen koulutukseen. Mallia voidaan soveltaa myös muiden taidelajien tuotteistamisessa.
Opinnäytetyö aloitettiin tutkimalla kirjallisuudesta, miksi kuvataidetta on tuotteistettu niin vähän. Tarkastelu osoitti, että taidemaailman toimijat harjoittavat ammattejaan keskellä tunteiden ja ideologioiden värittämää todellisuutta, jota leimaa tietty kaupallisuuden pelko. Tarkastelussa havaittiin, että sille kuvataiteen tuotteistamisen sektorille, jolla tuoteselostepalvelu tulee toimimaan, ei ole olemassa juurikaan perinteitä, saati rakenteita tai teoreettista viitekehystä. Teoreettinen viitekehys ja rakenne kehitettiin soveltaen Vuokon (1997) ja Kotlerin (1990) asiakaslähtöisyyden ja kohderyhmäajattelun malleja. Uusi malli nimettiin kahdensuuntaisen asiakaslähtöisyyden malliksi, jossa huomioidaan sekä taiteilijoiden että taiteen ostajien kohderyhmät tasapuolisesti.
Tuoteselosteen suunnitteluprosessissa sovellettiin kahdensuuntaisen asiakaslähtöisyyden mallia käytännön tasolla. Kohderyhmiksi valittiin taidelähtöistä taidetta tekevät, debytoinnin tason taiteilijat sekä sisustusta harrastavat tai sitä työkseen tekevät taidemaailman ulkopuoliset ihmiset. Molemmista kohderyhmistä valittiin kaksi koehenkilöä avuksi tuoteselosteen kehittelytyöhön. Yhteistyö koehenkilöiden kanssa oli elävää ja ratkaisukeskeistä, eikä ennalta suunniteltuja tutkimuskysymyksiä käytetty. Yhteydenpidoista koehenkilöiden kanssa pidettiin osin päiväkirjaa, osin kommunikointi säilytettiin sähköpostissa. Tämä aineisto integroitiin opinnäytetyön tekstin sisään. Luvuissa, joissa käsitellään tuoteselosteen suunnittelu- ja toteutusprosessia, myötäiltiin yhteydenpidoista pidetyn päiväkirjan jäsentelyä.
Työn lopussa todettiin, että tuoteseloste auttaa madaltamaan taiteen ostokynnystä taidemaailman sisäpiiriin kuulumattomien asiakkaiden parissa ja se helpottaa taiteilijoiden itse tekemää taideteosten myyntityötä sekä asiakkaisiin päin suuntautuvaa suhdetoimintaa. Tuoteseloste on innovaatio, joka voi laajentaa kuvataiteen markkinoita. Kahdensuuntaisen asiakaslähtöisyyden malli taas tuo rakennetta ja johdonmukaisuutta sekä kuvataiteen tuotteistamisesta käytävään keskusteluun että itse kuvataiteen tuotteistamisen ammattialaan ja sen koulutukseen. Mallia voidaan soveltaa myös muiden taidelajien tuotteistamisessa.