Suunnittelun sivuista sivujen suunnitteluun
Pitkänen, Tarja (2010)
Pitkänen, Tarja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005159353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005159353
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, kuinka pienelle graafisen suunnittelun yritykselle tehdään sen toimintaa ja tuotteiden myymistä tehokkaasti tukevat internetsivut sekä myynti- ja mainostuotteena toimiva graafinen painotuote, jollaiseksi valittiin kuvasanakirja. Pääasiallisena ongelmana oli ratkaista, miten internetsivujen ja painotuotteen toteutusprojektit voidaan yhdistää siten, että saavutetaan mahdollisimman paljon synergiaetuja. Lisäksi piti ratkaista, miten toteutuksien omat erilliset tavoitteet saavutetaan mahdollisimman hyvin. Projektin osana internetsivuille tehtiin kirjan markkinointikampanja, jonka yhtenä tavoitteena oli vahvistaa yrityksen ja sen internetsivujen tunnettuutta.
Oletuksena projektissa oli, että eri työskentelyvaiheiden yhdistämiset paitsi helpottavat ja tehostavat työskentelyä niin myös nopeuttavat kokonaisprosessia. Tämän perusteella projekti aloitettiin miettimällä samanaikaisesti kummankin toteutuksen lähtökohtia ja kokoamalla yhteisiä tavoitteita. Internetsivujen ja kuvasanakirjan merkitysten teoreettista taustaa tarkasteltiin myös yhdessä. Yhteisten tavoitteiden määrittelyn jälkeen edettiin kummankin osalta tavoitteiden tarkentamiseen ja niiden omien erillisten tavoitteiden kartoittamiseen. Tavoiteasetteluista edettiin suunnitteluun ja toteutukseen. Toteutustapojen, tekniikoiden, välineiden ja menetelmien valitsemispäätösten tueksi tehtiin internetsivuille ja kuvasanakirjalle vielä erillistä pohjatutkimusta ja viitekehysanalyysiä. Suunnittelu- ja toteutusprosessien ohella työstettiin koko ajan myös graafisen tuotteen markkinointikampanjaa.
Projekti sujui hyvin ja suunnitelmien mukaisesti. Tutkimusongelman ratkaisemisessa tärkeimmäksi tekijäksi nousi työvaiheiden yhtäaikainen tekeminen. Kun tausta-analyysit, ja suuret yhtenäiset linjavalinnat tehtiin yhdessä, voitiin rakentaa yhtä kokonaisuutta, kuitenkaan toteutuksien omia erillisiä tarpeita unohtamatta. Yhteisprojektissa säästyi paljon aikaa, ja työskentely helpottui. Yksittäisten vaiheiden toteutusprosessit käynnistyivät sujuvasti ja etenivät hyvin, kun taustakartoitukset ja suunnitelmat olivat valmiina. Projektissa aikaansaadut internetsivut ja kuvasanakirja muodostivat lopulta yhtenäisen toisiaan tukevan ja täydentävän kokonaisuuden, mikä oli tavoitteena.
Projektilla oli suuri merkitys yritykselle. Se sai selkeän yritysilmeen, toimivat monipuoliset internetsivut ja niille rakenteet tuotteiden markkinointikampanjoita varten. Yritys sai myös valikoimaansa uuden tuotteen, joka toimii hyvänä pilottina muiden vastaavanlaisten tuotteiden tekemiselle. Erityisesti projekti osoitti sen, että yritystä ja tuotteita on jatkuvasti kehitettävä ja tätä kehitystyötä kannattaa tehdä kokonaisvaltaisesti eri osa-alueet yhdistäen.
Oletuksena projektissa oli, että eri työskentelyvaiheiden yhdistämiset paitsi helpottavat ja tehostavat työskentelyä niin myös nopeuttavat kokonaisprosessia. Tämän perusteella projekti aloitettiin miettimällä samanaikaisesti kummankin toteutuksen lähtökohtia ja kokoamalla yhteisiä tavoitteita. Internetsivujen ja kuvasanakirjan merkitysten teoreettista taustaa tarkasteltiin myös yhdessä. Yhteisten tavoitteiden määrittelyn jälkeen edettiin kummankin osalta tavoitteiden tarkentamiseen ja niiden omien erillisten tavoitteiden kartoittamiseen. Tavoiteasetteluista edettiin suunnitteluun ja toteutukseen. Toteutustapojen, tekniikoiden, välineiden ja menetelmien valitsemispäätösten tueksi tehtiin internetsivuille ja kuvasanakirjalle vielä erillistä pohjatutkimusta ja viitekehysanalyysiä. Suunnittelu- ja toteutusprosessien ohella työstettiin koko ajan myös graafisen tuotteen markkinointikampanjaa.
Projekti sujui hyvin ja suunnitelmien mukaisesti. Tutkimusongelman ratkaisemisessa tärkeimmäksi tekijäksi nousi työvaiheiden yhtäaikainen tekeminen. Kun tausta-analyysit, ja suuret yhtenäiset linjavalinnat tehtiin yhdessä, voitiin rakentaa yhtä kokonaisuutta, kuitenkaan toteutuksien omia erillisiä tarpeita unohtamatta. Yhteisprojektissa säästyi paljon aikaa, ja työskentely helpottui. Yksittäisten vaiheiden toteutusprosessit käynnistyivät sujuvasti ja etenivät hyvin, kun taustakartoitukset ja suunnitelmat olivat valmiina. Projektissa aikaansaadut internetsivut ja kuvasanakirja muodostivat lopulta yhtenäisen toisiaan tukevan ja täydentävän kokonaisuuden, mikä oli tavoitteena.
Projektilla oli suuri merkitys yritykselle. Se sai selkeän yritysilmeen, toimivat monipuoliset internetsivut ja niille rakenteet tuotteiden markkinointikampanjoita varten. Yritys sai myös valikoimaansa uuden tuotteen, joka toimii hyvänä pilottina muiden vastaavanlaisten tuotteiden tekemiselle. Erityisesti projekti osoitti sen, että yritystä ja tuotteita on jatkuvasti kehitettävä ja tätä kehitystyötä kannattaa tehdä kokonaisvaltaisesti eri osa-alueet yhdistäen.