Merikartoitusprosessin laadunhallinnan analyysi
Rauvola, Anne (2010)
Rauvola, Anne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005169401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005169401
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön aiheena oli laadunhallinnan analyysi merikarttojen valmistusprosessissa. Työn tavoitteena oli etsiä ja analysoida merikartoitusaineistossa usein esiintyviä virheitä. Virheitä syntyy merikartoituksen eri työvaiheissa, ja mitä aikaisemmin virheet saadaan korjattua, sitä sujuvammin ja nopeammin merikarttojen valmistus etenee. Ongelmaksi oli koettu virheiden havaitseminen vasta karttojen lopputarkastuksessa. Merikarttojen valmistusprosessia on tarkoitus kehittää analyysin pohjalta niin, että virheet korjataan jo prosessin alkuun sijoittuvassa editointivaiheessa. Lopputuloksena on suoraviivainen ja tehokkaampi merikarttojen valmistusprosessi.
Merikartoitusprosessissa syntyvien toistuvien aineistovirheiden etsimiseen käytettiin kahta erilaista aineistotyyppiä. Aluksi tutkittiin painettujen merikarttojen muovitulosteita, joihin tarkastuksessa oli merkitty virheiden korjauspyyntöjä. Toinen analysoitava aineistotyyppi oli elektronisten merikarttojen tarkastuksessa tehdyt pöytäkirjat. Tutkimustyön analyysin tukena käytettiin liikenneviraston työntekijöiden kanssa käytyjä vapaamuotoisia keskusteluja.
Tuloksista ilmeni, että virheiden korjauspyynnöt olivat hyvin samankaltaisia painettujen muovikarttojen ja elektronisten merikarttojen tarkastuksessa tehtyjen pöytäkirjojen kanssa. Pöytäkirjoissa virheiden korjauspyyntöjä oli kuitenkin huomattavasti enemmän. Merikarttojen lopputarkastuksessa käytetään erilaisia työkaluja, joiden käyttö jo karttojen valmistusvaiheessa olisi suotavaa.
Merikartoitusprosessissa syntyvien toistuvien aineistovirheiden etsimiseen käytettiin kahta erilaista aineistotyyppiä. Aluksi tutkittiin painettujen merikarttojen muovitulosteita, joihin tarkastuksessa oli merkitty virheiden korjauspyyntöjä. Toinen analysoitava aineistotyyppi oli elektronisten merikarttojen tarkastuksessa tehdyt pöytäkirjat. Tutkimustyön analyysin tukena käytettiin liikenneviraston työntekijöiden kanssa käytyjä vapaamuotoisia keskusteluja.
Tuloksista ilmeni, että virheiden korjauspyynnöt olivat hyvin samankaltaisia painettujen muovikarttojen ja elektronisten merikarttojen tarkastuksessa tehtyjen pöytäkirjojen kanssa. Pöytäkirjoissa virheiden korjauspyyntöjä oli kuitenkin huomattavasti enemmän. Merikarttojen lopputarkastuksessa käytetään erilaisia työkaluja, joiden käyttö jo karttojen valmistusvaiheessa olisi suotavaa.