Dementiahoiva Ehtoorinteen toiminnan kehittämisen kohteet läheisten näkökulmasta
Sievänen, Mervi (2010)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Sievänen, Mervi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005209947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005209947
Tiivistelmä
Työn toimeksiantaja on vanhuksille, vammaisille ja mielenterveyskuntoutujille asumis- ja tukipalveluja tuottava Lempäälän Ehtookoto ry. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää dementiahoivan asukkaiden läheisten näkökulmasta, miten dementiahoivayksikkö Ehtoorinteen toimintaa voidaan kehittää. Opinnäytetyö on osa Lempäälän Ehtookoto ry:ssä käynnissä olevaa laatutyötä.
Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat asiakaslähtöisyys, laatu ja läheiset. Asiakaslähtöisyyden toteutuminen edellyttää asiakaspalautteen keräämistä ja asiakkaita osallistavien menetelmien käyttöä. Palautteen hankkiminen on keino lisätä asiakkaan vaikuttamismahdollisuuksia ja väline arvioida oman toiminnan laatua. Läheiset toimivat muistisairaan ihmisen äänenä, koska sairastunut ei yleensä itse pysty tietoa antamaan. Heillä on tietoa sairastuneen persoonasta, elämästä, tavoista ja tottumuksista.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisesti Ehtoorinteen asukkaiden läheisille. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä.
Tuloksista tärkeimmiksi nousivat tiedottaminen, läheisen ja vanhuksen tukeminen tulotilanteessa, hoitoympäristöön liittyvät tekijät, vanhuksen mahdollisuus asua yksikössä elämänsä loppuun saakka, yksilöllinen hoito sekä ulkoilumahdollisuuksien järjestäminen. Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla asiakaspalautejärjestelmän kehittäminen. Siinä kiinnitettäisiin huomiota esimerkiksi siihen, millä eri tavoilla palautetta halutaan kerätä ja saadaan ja miten palautteet käsitellään ja hyödynnetään.
Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat asiakaslähtöisyys, laatu ja läheiset. Asiakaslähtöisyyden toteutuminen edellyttää asiakaspalautteen keräämistä ja asiakkaita osallistavien menetelmien käyttöä. Palautteen hankkiminen on keino lisätä asiakkaan vaikuttamismahdollisuuksia ja väline arvioida oman toiminnan laatua. Läheiset toimivat muistisairaan ihmisen äänenä, koska sairastunut ei yleensä itse pysty tietoa antamaan. Heillä on tietoa sairastuneen persoonasta, elämästä, tavoista ja tottumuksista.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisesti Ehtoorinteen asukkaiden läheisille. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä.
Tuloksista tärkeimmiksi nousivat tiedottaminen, läheisen ja vanhuksen tukeminen tulotilanteessa, hoitoympäristöön liittyvät tekijät, vanhuksen mahdollisuus asua yksikössä elämänsä loppuun saakka, yksilöllinen hoito sekä ulkoilumahdollisuuksien järjestäminen. Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla asiakaspalautejärjestelmän kehittäminen. Siinä kiinnitettäisiin huomiota esimerkiksi siihen, millä eri tavoilla palautetta halutaan kerätä ja saadaan ja miten palautteet käsitellään ja hyödynnetään.