Strategiset kumppanuudet yksityisten hotellien kilpailuetuna
Hakkarainen, Doris (2010)
Hakkarainen, Doris
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149301
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia hotellien johtohenkilöiden näkemyksiä kumppanuuden ja kilpailuedun saavuttamisen sidonnaisuudesta. Tarkoituksena oli myös kartoittaa hotellien yhteistyökumppaneita sekä selvittää strategiseen kumppanuuteen suhtautumista. Tutkimus rajattiin Suomen pääkaupunkiseudun yksityisiin hotelleihin. Opinnäytetyö on osa HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun hotelli-, ravintola- ja matkailualan koulutusyksikön markkinoinnin laitoksen toteuttamaa laajempaa tutkimuskokonaisuutta, jossa selvitetään hotelli- ja ravintola-alan yritysten kilpailukykyä, -keinoja ja strategioita.
Muuttuvassa maailmassa yritysten on pystyttävä vastaamaan voimistuvan kilpailun haasteisiin ja vaativien asiakkaiden tarpeisiin entistä nopeammin ja joustavammin. Verkostoituminen, yhteistyö muiden kanssa sekä kumppanuudet luovat tällaista joustavuutta ja oikein hyödynnettynä voivat parantaa yrityksen kilpailukykyä. Opinnäytetyön tietoperustassa pohditaan erilaisia käsityksiä verkostoista ja kumppanuuksista sekä käsitellään kumppanuuden peruselementtejä, kumppanuuden lähtökohtia ja verkostoitumiselle olennaisia käsitteitä. Lisäksi käydään läpi verkostojen johtamista ja kilpailuedun saavuttamista. Viimeinen luku tietoperustassa keskittyy kerto-maan hotellialan kumppanuuksista.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen puolistrukturoitu haastattelu eli teemahaastattelu. Tutkimusta varten haastateltiin kuuden eri hotellin johtohenkilöitä. Haastattelut tehtiin tammi- ja helmikuussa vuonna 2010. Haastattelun teemat muodostuivat tietoperusta pohjalta. Nämä teemat olivat yrityksen strategia, missio ja visio, kilpailuetu, yhteistyökumppanit, yhteistyön peruselementit ja tavoitteet, verkostoituminen ja verkostojen ja kumppanuuksien johtaminen, strateginen kumppanuus ja sen sidonnaisuus kilpailuetuun sekä strategiseen kumppanuuteen suhtautuminen.
Tutkimustuloksissa käy ilmi, että puolella haastatelluista oli strategisia kumppanuuksia. Melkein kaikki haastatellut pitivät strategista kumppanuutta positiivisena asiana, jota etenkin yksityisten hotellien tulisi hyödyntää. Strategisina kumppanuuksina pidettiin yhteistyökumppaneita, jotka olivat tärkeitä hotellille ja toivat lisäarvoa tai loivat kilpailuetua. Suurimmassa osassa tutkimukseen osallistuneissa hotelleissa ymmärrys strategisista kumppanuuksista oli puutteellista.
Muuttuvassa maailmassa yritysten on pystyttävä vastaamaan voimistuvan kilpailun haasteisiin ja vaativien asiakkaiden tarpeisiin entistä nopeammin ja joustavammin. Verkostoituminen, yhteistyö muiden kanssa sekä kumppanuudet luovat tällaista joustavuutta ja oikein hyödynnettynä voivat parantaa yrityksen kilpailukykyä. Opinnäytetyön tietoperustassa pohditaan erilaisia käsityksiä verkostoista ja kumppanuuksista sekä käsitellään kumppanuuden peruselementtejä, kumppanuuden lähtökohtia ja verkostoitumiselle olennaisia käsitteitä. Lisäksi käydään läpi verkostojen johtamista ja kilpailuedun saavuttamista. Viimeinen luku tietoperustassa keskittyy kerto-maan hotellialan kumppanuuksista.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen puolistrukturoitu haastattelu eli teemahaastattelu. Tutkimusta varten haastateltiin kuuden eri hotellin johtohenkilöitä. Haastattelut tehtiin tammi- ja helmikuussa vuonna 2010. Haastattelun teemat muodostuivat tietoperusta pohjalta. Nämä teemat olivat yrityksen strategia, missio ja visio, kilpailuetu, yhteistyökumppanit, yhteistyön peruselementit ja tavoitteet, verkostoituminen ja verkostojen ja kumppanuuksien johtaminen, strateginen kumppanuus ja sen sidonnaisuus kilpailuetuun sekä strategiseen kumppanuuteen suhtautuminen.
Tutkimustuloksissa käy ilmi, että puolella haastatelluista oli strategisia kumppanuuksia. Melkein kaikki haastatellut pitivät strategista kumppanuutta positiivisena asiana, jota etenkin yksityisten hotellien tulisi hyödyntää. Strategisina kumppanuuksina pidettiin yhteistyökumppaneita, jotka olivat tärkeitä hotellille ja toivat lisäarvoa tai loivat kilpailuetua. Suurimmassa osassa tutkimukseen osallistuneissa hotelleissa ymmärrys strategisista kumppanuuksista oli puutteellista.