Heikommin menestyvien yläkoululaisten motivointi Tampereen alueella : työvälineenä Nuortti
Pakarinen, Essi (2010)
Pakarinen, Essi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179596
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee heikosti menestyvien yläkoululaisten motivoimista nivelvaiheessa Tampereen alueella. Toimin lukuvuonna 2009 - 2010 Kaarilan yläkoululla Nuorttitoiminnan puitteissa, joka oli Ahjolan kannatusyhdistys ry:n nuorisotoimen tarjoamaa motivointitukea nivelvaiheeseen. Toiminta oli tavoitteiltaan samankaltaista kuin vuosina 2005 - 2008 toiminut Nuortti-projekti, mutta pienemmässä mittakaavassa. Pääajatuksena oli tarjota nuorille tukea nivelvaiheeseen, mielekästä vapaa-ajantoimintaa sekä luotettava keskusteluilmapiiri.
Tutkimus pyrki vastaamaan kysymykseen, olisiko Nuortti-projektin kaltaiselle toiminnalle edelleen tarvetta Tampereen alueella. Kysymystä lähestyttiin selvittämällä, minkälaisia hankkeita Tampereella on jo kyseiselle kohderyhmälle. Lisäksi havainnointia suoritettiin Nuorttitoiminnan aikana, jolloin keskityttiin tarkkailemaan toiminnan luonnetta, tehokkuutta ja kehittämismahdollisuuksia. Tutkimuksessa kartoitettiin myös Tampereen seudulla toimivien opinto-ohjaajien kokemuksia ja näkemyksiä aiheesta.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, että erilaisia syrjäytymistä ehkäiseviä hankkeita ja tukitoimia nivelvaiheeseen on kiitettävästi käytössä Tampereen alueella. Tästä huolimatta syrjäytyminen uhkaa osaa peruskoulunsa päättävistä nuorista vuosittain. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2007 peruskoulusta jatko-opintoihin sijoittumattomia on ollut Tampereella 8,3 %. Opinto-ohjaajien kokemusten ja kenttähavaintojen perusteella mahdollisuudet torjua syrjäytymistä ovat sitä paremmat, mitä enemmän henkilökohtaista tukea nuorelle voidaan tarjota.
Tutkimus pyrki vastaamaan kysymykseen, olisiko Nuortti-projektin kaltaiselle toiminnalle edelleen tarvetta Tampereen alueella. Kysymystä lähestyttiin selvittämällä, minkälaisia hankkeita Tampereella on jo kyseiselle kohderyhmälle. Lisäksi havainnointia suoritettiin Nuorttitoiminnan aikana, jolloin keskityttiin tarkkailemaan toiminnan luonnetta, tehokkuutta ja kehittämismahdollisuuksia. Tutkimuksessa kartoitettiin myös Tampereen seudulla toimivien opinto-ohjaajien kokemuksia ja näkemyksiä aiheesta.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, että erilaisia syrjäytymistä ehkäiseviä hankkeita ja tukitoimia nivelvaiheeseen on kiitettävästi käytössä Tampereen alueella. Tästä huolimatta syrjäytyminen uhkaa osaa peruskoulunsa päättävistä nuorista vuosittain. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2007 peruskoulusta jatko-opintoihin sijoittumattomia on ollut Tampereella 8,3 %. Opinto-ohjaajien kokemusten ja kenttähavaintojen perusteella mahdollisuudet torjua syrjäytymistä ovat sitä paremmat, mitä enemmän henkilökohtaista tukea nuorelle voidaan tarjota.