Motivation Factors in Dark Tourism : case: House of Terror
Niemelä, Titta (2010)
Niemelä, Titta
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003225844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003225844
Tiivistelmä
Dark tourism on monitasoinen sekoitus historiaa ja perinnettä, matkailua ja tragediaa. Elämän päättyminen on kiehtonut ihmisiä pyhiinvaellusajoista saakka. Nyky-yhteiskunnassa ihminen on etääntynyt kuolemasta ja siitä puhuminenkin mielletään tabuksi. Miksi ihmiset matkustavat kohteisiin, jotka liittyvät vahvasti kuolemaan ja kärsimykseen, varsinkin, jos aiheita on niin vaikea käsitellä?
House of Terror - museo Budapestissa, Unkarissa, on hyvä esimerkki dark tourism - kohteesta. Se kohoaa monumenttina muistuttaen toisen maailmansodan aikana ja sen jälkeen tapahtuneista kauheuksista: Natsi-Saksan ja kommunistisen Neuvostoliiton vallan alla lukemattomia ihmisiä vangittiin, kidutettiin ja tapettiin museon paikalla sijainneessa päämajassa. 24.2.2002 avatun museon päämäärä on kiinnittää vierailijoiden huomio Unkarin vapauden vaatimiin uhrauksiin ja kunnioittaa uhrien muistoa.
Tämän tutkimuksen ydin on selvittää, mitkä tekijät motivoivat matkailijaa vierailemaan dark tourism - kohteissa ja erityisesti House of Terror- museossa. Teoreettisessa osiossa esitellään matkailun ja sen alalajien määritelmiä keskittyen nimenomaan dark tourismiin. Työssä käsitellään myös motivaatiota matkailun näkökulmasta. Opinnäytetyön toiminnalliseen osioon sisältyy asiakaskyselyn suunnittelu ja toteutus House of Terror- museossa.
Dark tourism on erityistä matkailun liiketoimintaa, jolla on tärkeä rooli tiedon jakamisessa sekä menneen tuomisessa nykyisyyteen. House of Terror- museoon tehdyn määrällisen tutkimuksen mukaan voimakkain motivaatiotekijä on tiedon-jano: Matkailijat vierailevat museossa saadakseen tietoa Toisesta maailmansodasta ja museon historiallisesta taustasta. Dark tourismissa tunnepitoiset ja oppimiseen liittyvät motivaatiotekijät ovat vahvoja, kuten myös oman taustan etsiminen, uteliaisuuden tyydyttäminen ja nostalgian hakeminen. Dark tourism - kohteessa vierailu aiheuttaa paitsi voimakkaita tunteita myös laajempaa keskustelua ja pohdintaa historian ja ihmisyyden varjopuolesta.
House of Terror - museo Budapestissa, Unkarissa, on hyvä esimerkki dark tourism - kohteesta. Se kohoaa monumenttina muistuttaen toisen maailmansodan aikana ja sen jälkeen tapahtuneista kauheuksista: Natsi-Saksan ja kommunistisen Neuvostoliiton vallan alla lukemattomia ihmisiä vangittiin, kidutettiin ja tapettiin museon paikalla sijainneessa päämajassa. 24.2.2002 avatun museon päämäärä on kiinnittää vierailijoiden huomio Unkarin vapauden vaatimiin uhrauksiin ja kunnioittaa uhrien muistoa.
Tämän tutkimuksen ydin on selvittää, mitkä tekijät motivoivat matkailijaa vierailemaan dark tourism - kohteissa ja erityisesti House of Terror- museossa. Teoreettisessa osiossa esitellään matkailun ja sen alalajien määritelmiä keskittyen nimenomaan dark tourismiin. Työssä käsitellään myös motivaatiota matkailun näkökulmasta. Opinnäytetyön toiminnalliseen osioon sisältyy asiakaskyselyn suunnittelu ja toteutus House of Terror- museossa.
Dark tourism on erityistä matkailun liiketoimintaa, jolla on tärkeä rooli tiedon jakamisessa sekä menneen tuomisessa nykyisyyteen. House of Terror- museoon tehdyn määrällisen tutkimuksen mukaan voimakkain motivaatiotekijä on tiedon-jano: Matkailijat vierailevat museossa saadakseen tietoa Toisesta maailmansodasta ja museon historiallisesta taustasta. Dark tourismissa tunnepitoiset ja oppimiseen liittyvät motivaatiotekijät ovat vahvoja, kuten myös oman taustan etsiminen, uteliaisuuden tyydyttäminen ja nostalgian hakeminen. Dark tourism - kohteessa vierailu aiheuttaa paitsi voimakkaita tunteita myös laajempaa keskustelua ja pohdintaa historian ja ihmisyyden varjopuolesta.