Pienen LVI-vähittäismyyntiliikkeen markkinatutkimus ja kilpailija-analyysi
Kirjavainen, Jani (2010)
Kirjavainen, Jani
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510449
Tiivistelmä
Työssä tehtiin markkinatutkimus ja kilpailija-analyysi Mikkelissä sijaitsevan LVI-vähittäismyyntiyrityksen toiminnan parantamiseksi ja tulevaisuuden ratkaisumahdollisuuksien kartoittamiseksi.
Tutkimus toteutetaan tekemällä asiakastyytyväisyyskysely keväällä 2010. Kysely tehtiin osittain kirjekyselynä ja osittain sähköisenä versiona. Sähköinen kysely lähetettiin Google docs -verkkoympäristöä käyttäen. Yrityksille ja yksityisille lähetettiin omat versionsa. Kysymyksiä lähetettiin yhteensä 122 85 yksityiselle ja 37 yritykselle. Yritysten vastausprosentti oli 11 ja yksityisten 46. Sähköpostikyselyn vastausprosentti oli 5. Samalla tehtiin kilpailija-analyysia kirjoituspöytätutkimuksena.
Tutkimustuloksista ilmeni, että Mikkeli LVI-tukku Oy oli paras tai vähintäänkin yhtä hyvä verrattuna kolmeen tutkimuksen kohteena olleeseen LVI-vähittäismyyntiliikkeeseen kaikilla muilla osa-alueilla paitsi tilojen viihtyisyydessä. Myös ulkoisessa kuvassa ja tuotevalikoimassa olisi parannettavaa.
Kehitysehdotuksena on parantaa tilojen viihtyisyyttä ja käytännöllisyyttä, ottaa uusia oheistuotteita myyntiin ja kokeilla asennuspalvelun kannattavuutta.
Tutkimus toteutetaan tekemällä asiakastyytyväisyyskysely keväällä 2010. Kysely tehtiin osittain kirjekyselynä ja osittain sähköisenä versiona. Sähköinen kysely lähetettiin Google docs -verkkoympäristöä käyttäen. Yrityksille ja yksityisille lähetettiin omat versionsa. Kysymyksiä lähetettiin yhteensä 122 85 yksityiselle ja 37 yritykselle. Yritysten vastausprosentti oli 11 ja yksityisten 46. Sähköpostikyselyn vastausprosentti oli 5. Samalla tehtiin kilpailija-analyysia kirjoituspöytätutkimuksena.
Tutkimustuloksista ilmeni, että Mikkeli LVI-tukku Oy oli paras tai vähintäänkin yhtä hyvä verrattuna kolmeen tutkimuksen kohteena olleeseen LVI-vähittäismyyntiliikkeeseen kaikilla muilla osa-alueilla paitsi tilojen viihtyisyydessä. Myös ulkoisessa kuvassa ja tuotevalikoimassa olisi parannettavaa.
Kehitysehdotuksena on parantaa tilojen viihtyisyyttä ja käytännöllisyyttä, ottaa uusia oheistuotteita myyntiin ja kokeilla asennuspalvelun kannattavuutta.