Millainen on hyvä siirtymä esikoulusta kouluun?
Vilpponen, Minna; Hyvärinen, Sirpa (2010)
Vilpponen, Minna
Hyvärinen, Sirpa
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610586
Tiivistelmä
Hyvärinen Sirpa, Vilpponen Minna. Millainen on hyvä siirtymä esikoulusta
kouluun? 71 s. Järvenpää, kevät 2010.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan
koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tutkimus on työelämälähtöinen kvalitatiivinen tapaustutkimus. Mankalan
koulussa on kehitetty vuosien ajan ensimmäisen luokan aloittamista. Rehtori
halusi tietoa millaisia asioita vanhemmat ja lapset arvostavat hyvässä
siirtymässä esikoulusta kouluun.
Tavoitteena on tarkastella lapsen siirtymävaihetta esikoulusta kouluun ja
selvittää millainen on hyvä siirtymä. Tutkimus rajattiin käsittämään
esikoululaisten ja heidän vanhempiensa mielipiteitä tästä asiasta. Tutkimukseen
osallistui kahden päiväkodin esikouluryhmien vanhemmat ja esikoululaiset.
Vanhemmilta kysyttiin seitsemän avointa kysymystä liittyen koulun
aloittamiseen ja siihen valmistautumiseen kotona. Lastentarhanopettajat
haastattelivat esikoululaiset tutkimuspäiväkodeissa laadituilla lomakkeilla.
Haastattelut tehtiin keväällä 2009, koska aineisto haluttiin esikoululaisilta siinä
vaiheessa kun kouluun siirtyminen oli heille hyvin ajankohtaista. Haasteena
aineiston keräämiseen oli esikoululaisten kiireinen kevät juuri ennen kesäloman
alkua.
Suurin osa vanhemmista oli tyytyväisiä kuluneeseen esikouluvuoteen, sekä
päiväkodin ja koulun yhteistyöhön. Esiopetusvuoden aikana koulu oli tullut
lapsille tutuksi. Kouluun siirtymisvaiheessa molempien päiväkotien vanhempia
huolestuttivat, suuret luokkakoot, tarvittavan erityistuen saaminen riittävän
ajoissa ja riittävissä määrin sekä lapsen selviäminen yksin koulupäivien ilta- ja
aamupäivistä. Hyvän siirtymän tärkeänä osana oli tiedonsiirto päiväkodin, kodin
ja koulun välillä. Kodin ja koulun välistä tulevaa yhteistyötä pidettiin tärkeänä ja
siihen haluttiin panostaa. Esikoululaisten vastaukset olivat myös hyvin
yhteneväisiä. Tärkeänä ja hyvänä asiana pidettiin sitä, että lapsi pääsee kaverin
kanssa samalle luokalle, tämä asia oli myös huolenaihe silloin jos näin ei
tapahtuisi. Jonkin verran huoletti myös tulevat läksyt ja uusien kaverisuhteiden
muodostuminen.
kouluun? 71 s. Järvenpää, kevät 2010.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan
koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tutkimus on työelämälähtöinen kvalitatiivinen tapaustutkimus. Mankalan
koulussa on kehitetty vuosien ajan ensimmäisen luokan aloittamista. Rehtori
halusi tietoa millaisia asioita vanhemmat ja lapset arvostavat hyvässä
siirtymässä esikoulusta kouluun.
Tavoitteena on tarkastella lapsen siirtymävaihetta esikoulusta kouluun ja
selvittää millainen on hyvä siirtymä. Tutkimus rajattiin käsittämään
esikoululaisten ja heidän vanhempiensa mielipiteitä tästä asiasta. Tutkimukseen
osallistui kahden päiväkodin esikouluryhmien vanhemmat ja esikoululaiset.
Vanhemmilta kysyttiin seitsemän avointa kysymystä liittyen koulun
aloittamiseen ja siihen valmistautumiseen kotona. Lastentarhanopettajat
haastattelivat esikoululaiset tutkimuspäiväkodeissa laadituilla lomakkeilla.
Haastattelut tehtiin keväällä 2009, koska aineisto haluttiin esikoululaisilta siinä
vaiheessa kun kouluun siirtyminen oli heille hyvin ajankohtaista. Haasteena
aineiston keräämiseen oli esikoululaisten kiireinen kevät juuri ennen kesäloman
alkua.
Suurin osa vanhemmista oli tyytyväisiä kuluneeseen esikouluvuoteen, sekä
päiväkodin ja koulun yhteistyöhön. Esiopetusvuoden aikana koulu oli tullut
lapsille tutuksi. Kouluun siirtymisvaiheessa molempien päiväkotien vanhempia
huolestuttivat, suuret luokkakoot, tarvittavan erityistuen saaminen riittävän
ajoissa ja riittävissä määrin sekä lapsen selviäminen yksin koulupäivien ilta- ja
aamupäivistä. Hyvän siirtymän tärkeänä osana oli tiedonsiirto päiväkodin, kodin
ja koulun välillä. Kodin ja koulun välistä tulevaa yhteistyötä pidettiin tärkeänä ja
siihen haluttiin panostaa. Esikoululaisten vastaukset olivat myös hyvin
yhteneväisiä. Tärkeänä ja hyvänä asiana pidettiin sitä, että lapsi pääsee kaverin
kanssa samalle luokalle, tämä asia oli myös huolenaihe silloin jos näin ei
tapahtuisi. Jonkin verran huoletti myös tulevat läksyt ja uusien kaverisuhteiden
muodostuminen.