Sponsorointiyhteistyön kehittäminen : case: City Stars
Kollanus, Sami (2010)
Kollanus, Sami
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037501
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on sponsorointi ja tarkemmin määriteltynä sponsorointiyhteistyön tarkastelu ja kehittäminen. Työn tarkoituksena on selvittää ja analysoida jalkapallojoukkue City Starsin sponsorointia nykyhetkellä ja saatujen tietojen pohjalta löytää keinoja kehitystyöhön.
Tutkimusongelmana oli selvittää mahdollisuudet sponsoroinnista saadun hyödyn tehostamiseen ja sponsorointiyhteistyön kehittämiseen. Ennen tulevan suunnittelua, piti kuitenkin saada kattava käsitys nykyisistä sponsorointisopimuksista ja –yhteistyömalleista. Nykyisestä sponsorointiyhteistyöstä saatiin tietoa haastattelemalla
joukkueen sponsorihankinnoista vastaavaa henkilöä.
Teoriaosuudessa käydään ensin läpi sponsorointi käsitteenä ja se on rajattu koskemaan ainoastaan urheilusponsorointia. Tämän jälkeen tarkastellaan sponsoroinnin yleistä historiaa niin ulkomailla kuin kotimaassa ja lopuksi luodaan katsaus myös sen kehittymiseen vuosien varrella.
Tutkimuksen kvalitatiivinen osa koostuu haastattelusta, jonka avulla saatiin tietoa joukkueen sponsoroinnin yksityiskohdista ja pystyttiin hahmottelemaan se kokonaisuutena. Saatujen tietojen perusteella empiirisessä osassa tarkastellaan nykytilaa ja tuodaan esille tapoja sponsoroinnin kehittämiseen jatkossa.
Työn viimeinen osio kokoaa yhteenvetona sponsoroinnista havaitut asiat kasaan ja tarjoaa niistä päätelmiä sekä johtopäätöksiä. Lisäksi varteenotettavimmat kehitysehdotukset perustellaan ja pohditaan niiden toteuttamista.
Lopuksi voidaan todeta, että tämän hetkinen tilanne joukkueen sponsoroinnin kannalta on hyvä, mutta sponsoriyhteistyötä on mahdollista tehostaa ja molempia osapuolia hyödyttävään vuorovaikutukseen tulee kiinnittää yhä suuremmassa määrin
huomiota. Sponsorikanta on laaja ja jokaiseen tukijaan tulee panostaa jatkossakin, koska samoista sponsorivaroista kilpailee samalla maantieteellisellä alueella useat muutkin urheiluseurat.
Tutkimusongelmana oli selvittää mahdollisuudet sponsoroinnista saadun hyödyn tehostamiseen ja sponsorointiyhteistyön kehittämiseen. Ennen tulevan suunnittelua, piti kuitenkin saada kattava käsitys nykyisistä sponsorointisopimuksista ja –yhteistyömalleista. Nykyisestä sponsorointiyhteistyöstä saatiin tietoa haastattelemalla
joukkueen sponsorihankinnoista vastaavaa henkilöä.
Teoriaosuudessa käydään ensin läpi sponsorointi käsitteenä ja se on rajattu koskemaan ainoastaan urheilusponsorointia. Tämän jälkeen tarkastellaan sponsoroinnin yleistä historiaa niin ulkomailla kuin kotimaassa ja lopuksi luodaan katsaus myös sen kehittymiseen vuosien varrella.
Tutkimuksen kvalitatiivinen osa koostuu haastattelusta, jonka avulla saatiin tietoa joukkueen sponsoroinnin yksityiskohdista ja pystyttiin hahmottelemaan se kokonaisuutena. Saatujen tietojen perusteella empiirisessä osassa tarkastellaan nykytilaa ja tuodaan esille tapoja sponsoroinnin kehittämiseen jatkossa.
Työn viimeinen osio kokoaa yhteenvetona sponsoroinnista havaitut asiat kasaan ja tarjoaa niistä päätelmiä sekä johtopäätöksiä. Lisäksi varteenotettavimmat kehitysehdotukset perustellaan ja pohditaan niiden toteuttamista.
Lopuksi voidaan todeta, että tämän hetkinen tilanne joukkueen sponsoroinnin kannalta on hyvä, mutta sponsoriyhteistyötä on mahdollista tehostaa ja molempia osapuolia hyödyttävään vuorovaikutukseen tulee kiinnittää yhä suuremmassa määrin
huomiota. Sponsorikanta on laaja ja jokaiseen tukijaan tulee panostaa jatkossakin, koska samoista sponsorivaroista kilpailee samalla maantieteellisellä alueella useat muutkin urheiluseurat.