Verkoston federoitu pääsynhallinta : Esimerkkitapauksena Psykoppi
Naumanen, Markku (2010)
Naumanen, Markku
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111130
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena oli tutkia ja analysoida yhteisen käyttäjätunnistusmallin soveltuvuutta verkosto-organisaation oppimisympäristön käyttäjätietojen hallinnassa ja verkko- oppimisympäristön käyttöönottovaihetta. Tavoitteena oli selvittää verkko-oppimisympäristön hallinnointimallissa tapahtuneiden toimintatapa muutosten vaikutuksia ympäristön ylläpitokäyttäjien toimintaprosesseille. Esimerkkitapauksena opinnäytetyössä oli Psykologian tieteenalaverkosto Psykonetin verkko-oppimisympäristön käyttöönotto–pilotti. Pilotti toteutettiin 2006 – 2007 yhteistyössä CSC:n (Tieteen tietotekniikan keskus) kanssa. Pilotissa käyttöönotettiin Shibboleth-kirjaantumista hyödyntävä Moodle-oppimisympäristö.
Opinnäytetyössä osoitetaan, mitä etuja organisaatiorajat ylittävä käyttäjätunnistus tuo verkosto-organisaation käyttäjätietojen ja järjestelmän hallinnointi- ja ylläpitoprosesseihin. Organisaation toimintatapamuutokset hyödyntävät myös palvelun muita käyttäjiä, etenkin verkko-opiskelijoita. Opinnäytetyössä on käytetty toimintatutkimuksen keinoja. Pilotissa tarkasteltiin vakiintuneita toimintatapoja reflektiivisen ajattelun kautta. Prosessikeskeisen palvelusuunnittelun myötä edettiin organisaatiolle uuteen toimintakulttuuriin.
Federoituun pääsynhallintamalliin siirtyminen vähentää verkkopalvelun käyttäjähallintoa koskevaa ylläpitotyötä ja vapauttaa resursseja verkko-opetukseen ja tukipalveluihin. Käyttäjien kirjautuminen palveluihin helpottuu, kun käyttäjätunnusten ja salasanojen määrä vähenee. Organisaation tietoturvataso paranee.
Opinnäytetyössä osoitetaan, mitä etuja organisaatiorajat ylittävä käyttäjätunnistus tuo verkosto-organisaation käyttäjätietojen ja järjestelmän hallinnointi- ja ylläpitoprosesseihin. Organisaation toimintatapamuutokset hyödyntävät myös palvelun muita käyttäjiä, etenkin verkko-opiskelijoita. Opinnäytetyössä on käytetty toimintatutkimuksen keinoja. Pilotissa tarkasteltiin vakiintuneita toimintatapoja reflektiivisen ajattelun kautta. Prosessikeskeisen palvelusuunnittelun myötä edettiin organisaatiolle uuteen toimintakulttuuriin.
Federoituun pääsynhallintamalliin siirtyminen vähentää verkkopalvelun käyttäjähallintoa koskevaa ylläpitotyötä ja vapauttaa resursseja verkko-opetukseen ja tukipalveluihin. Käyttäjien kirjautuminen palveluihin helpottuu, kun käyttäjätunnusten ja salasanojen määrä vähenee. Organisaation tietoturvataso paranee.