Fotorealistisen virtuaalikaupunkimallinnuksen osatyöprosessikuvaus : Novapoint Virtual Map -ohjelmalla
Heiskanen, Juhani (2010)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Heiskanen, Juhani
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060311334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060311334
Tiivistelmä
Fotorealistinen virtuaalikaupunkimalli tarkoittaa valokuvateksturoitua taajama-alueesta tehtyä virtuaalimallia, jossa voidaan vapaasti liikkua itseohjaten. Tämän lopputyön tavoitteena oli selvittää virtuaalikaupunkimallinnuksen prosessointia ja ongelmakohtia. Pääpaino oli virtuaalimallinnuksen työprosessin materiaalialueiden osatyöprosessin kuvaamisessa. Lisäksi huomioitavia seikkoja olivat prosessin eri vaiheiden automatisointi ja sen soveltuvuus laajoille aineistoille.
Työssä käyn läpi perusasiat, mistä eri aineistoista virtuaalimallit yleensä koostuivat ja millainen oli niiden työprosessi raaka-aineesta valmiiksi malliksi. Lisäksi tutkin, missä kohdin ja millaisiin mahdollisiin ongelmiin voidaan törmätä, sekä mahdollisia eri ratkaisuvaihtoehtoja niihin. Tutkimus pohjautui Novapoint Virtual Map-ohjelmistolla GISdim3 Oy:n palveluksessa tuotettujen Mikkelin kaupungin ja Mäntyharjunkunnan fotorealistisiin virtuaalimalleihin, sekä VIVA 3-projektille tuotetusta Olavinlinnan ympärystön fotorealistiseen virtuaalimalliin, niiden tuotannon proseistamisen kehittämiseen ja niistä saatuihin kokemuksiin.
Eri aineistolähteistä saatujen aineistojen tuonti mallinnusprosessiin kustannustehokkaasti oli tuotantoprosessin haasteellisin ja riskialttein tehtävä. Kun kyse on realistisesta milijööstä, täytyy lähtöaineiston vastata todellisuutta koko tuotantoprosessin läpi riittävällä tarkkuudella.
Mallinnuksessa tulisi löytää kompromissi tarkkuuden, visuaalisen ulkoasun, käytettävissä olevien resurssien ja kustannustehokkuuden välille. Eri ohjelmistoilla tuotettujen lähtöaineistojen konvertoiminen ja niiden tarvittava käsittely mallinnusohjelmaan sopivaksi aineistoksi asettaa muuttuvia haasteita, joista mallintajan on syytä olla perillä.
Työssä käyn läpi perusasiat, mistä eri aineistoista virtuaalimallit yleensä koostuivat ja millainen oli niiden työprosessi raaka-aineesta valmiiksi malliksi. Lisäksi tutkin, missä kohdin ja millaisiin mahdollisiin ongelmiin voidaan törmätä, sekä mahdollisia eri ratkaisuvaihtoehtoja niihin. Tutkimus pohjautui Novapoint Virtual Map-ohjelmistolla GISdim3 Oy:n palveluksessa tuotettujen Mikkelin kaupungin ja Mäntyharjunkunnan fotorealistisiin virtuaalimalleihin, sekä VIVA 3-projektille tuotetusta Olavinlinnan ympärystön fotorealistiseen virtuaalimalliin, niiden tuotannon proseistamisen kehittämiseen ja niistä saatuihin kokemuksiin.
Eri aineistolähteistä saatujen aineistojen tuonti mallinnusprosessiin kustannustehokkaasti oli tuotantoprosessin haasteellisin ja riskialttein tehtävä. Kun kyse on realistisesta milijööstä, täytyy lähtöaineiston vastata todellisuutta koko tuotantoprosessin läpi riittävällä tarkkuudella.
Mallinnuksessa tulisi löytää kompromissi tarkkuuden, visuaalisen ulkoasun, käytettävissä olevien resurssien ja kustannustehokkuuden välille. Eri ohjelmistoilla tuotettujen lähtöaineistojen konvertoiminen ja niiden tarvittava käsittely mallinnusohjelmaan sopivaksi aineistoksi asettaa muuttuvia haasteita, joista mallintajan on syytä olla perillä.