Kaisafestin digitaalisen markkinoinnin suunnitelma
Vepsä, Johanna (2010)
Vepsä, Johanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060911890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060911890
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on Kaisafestin digitaalisen markkinoinnin suunnitelma. Suunnitelman tavoitteena oli edistää tapahtuman kokonaisvaltaista onnistumista tehostetuilla ja tarkennetuilla markkinointitoimenpiteillä. Ensisijaisena tarkoituksenani oli sekä löytää uusia ja toimivia markkinointikäytäntöjä ja –malleja että kehittää ja vahvistaa jo käytössä olevia toimintoja. Toisena tavoitteenani oli tuottaa siirrettävissä oleva malli, jota voidaan käyttää varioiden muiden tapahtumien digitaalisen markkinoinnin suunnitelmien runkona.
Kaisafestin digitaalisen markkinoinnin suunnitelma perustuu ajatteluun, jossa keskeistä on vuorovaikutuksellinen ja kokemuksellinen markkinointi. Toisena painopisteenä on Kaisafestin löydettävyys ja löydettävänä oleminen internetissä. Suunnitelma koostuu mainonnan, sosiaalisen median, viestinnän ja omien käytössä olevien markkinointikanavien näkyvyyden toimenpiteistä, jotka tukevat kaksisuuntaista tekemistä asiakkaan ja festivaaliorganisaation välillä. Tärkeänä osana markkinointisuunnitelmaa on tukitoimenpiteiden toteuttaminen ja organisaation henkilöstön resursointi.
Opinnäyteni on laadittu tutkimuksellisen kehittämistoiminnan keinoin. Metoideina olivat suunnitelman laatimisen prosessi, kehittämistyöhön osallistuvien toimijoiden osallistuminen kehittämistyöhön ja tiedontuotanto.
Työ on laadittu tilaajatahon Eastwayn käyttöön. Eastway on tapahtumapalveluiden asiantuntijatalo, joka on kulttuuri- ja viihdetapahtumia ja yritystilaisuuksia Suomessa ja ulkomailla. Kaisafestin markkinointisuunnitelma on hyödynnettävissä muissa tapahtumissa. Lisäksi se on käytettävissä muiden taiteen- ja kulttuurin alojen markkinointitoimissa, koska samat peruslainalaisuudet pätevät digitaalisessa markkinointimaailmassa toimialasta huolimatta.
Kaisafestin digitaalisen markkinoinnin suunnitelma perustuu ajatteluun, jossa keskeistä on vuorovaikutuksellinen ja kokemuksellinen markkinointi. Toisena painopisteenä on Kaisafestin löydettävyys ja löydettävänä oleminen internetissä. Suunnitelma koostuu mainonnan, sosiaalisen median, viestinnän ja omien käytössä olevien markkinointikanavien näkyvyyden toimenpiteistä, jotka tukevat kaksisuuntaista tekemistä asiakkaan ja festivaaliorganisaation välillä. Tärkeänä osana markkinointisuunnitelmaa on tukitoimenpiteiden toteuttaminen ja organisaation henkilöstön resursointi.
Opinnäyteni on laadittu tutkimuksellisen kehittämistoiminnan keinoin. Metoideina olivat suunnitelman laatimisen prosessi, kehittämistyöhön osallistuvien toimijoiden osallistuminen kehittämistyöhön ja tiedontuotanto.
Työ on laadittu tilaajatahon Eastwayn käyttöön. Eastway on tapahtumapalveluiden asiantuntijatalo, joka on kulttuuri- ja viihdetapahtumia ja yritystilaisuuksia Suomessa ja ulkomailla. Kaisafestin markkinointisuunnitelma on hyödynnettävissä muissa tapahtumissa. Lisäksi se on käytettävissä muiden taiteen- ja kulttuurin alojen markkinointitoimissa, koska samat peruslainalaisuudet pätevät digitaalisessa markkinointimaailmassa toimialasta huolimatta.