Lehti-ilmoittelun vaikutus myynnin kehitykseen päivittäistavarakaupassa : case: Yritys X
Mäkinen, Hanna (2010)
Mäkinen, Hanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108581
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee lehti-ilmoittelun vaikutusta tuotteiden myynnin kehitykseen päivittäistavarakaupassa. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mihin tuoteryhmiin ilmoittelulla on eniten vaikutusta ja mihin ei niin paljoa. Tämän tiedon avulla saadaan selville, mitä tuotteita ilmoituksissa kannattaa käyttää ja mitä ei. Tavoitteena on myös selvittää, kuinka paljon myynnin kehitys vaihtelee viikoittain eri tuoteryhmillä ja kuinka kannattavaa ilmoittelu yleensäkin myynnin kehityksen kannalta on. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Yritys X:lle, joka ei halunnut varsinaista nimeään käytettävän tässä työssä.
Teoriaosuus koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään mainontaa yleisesti: mainonnan tavoitteita, mainonnan muotoja ja erityisesti sanomalehtimainontaa, koska empiriaosuus pohjautuu nimenomaan sanomalehti-ilmoituksiin. Toisessa osassa käsitellään ostokäyttäytymistä: siihen vaikuttavia tekijöitä, ostoprosessia sekä erikseen ostokäyttäytymistä päivittäistavarakaupassa.
Empiriaosuus toteutettiin vertailemalla Yritys X:n lehti-ilmoitusten jälkeisiä myyntiraportteja ennen ilmoitusta oleviin myyntiraportteihin ajanjaksolla syyskuu 2009 – helmikuu 2010. Lisäksi erikseen tutkittiin, mitkä yksittäisistä tuotteista ovat eniten kasvattaneet myyntiä ja mitkä vähiten. Omana ryhmänään tarkastelun kohteena olivat Yritys X:n omat tuotemerkit.
Tutkimus osoitti, ettei lehti-ilmoittelu minkään tuoteryhmän kohdalla ollut kokonaan kannattamatonta. Kannattavinta se tuoteryhmittäin tarkasteltaessa oli naudanlihatuoteryhmän kohdalla ja vähiten kannattavaa leipä-, maitotalous-, porsaanliha- ja kanatuoteryhmien kohdalla. Yksittäisistä tuotteista eniten myyntiä olivat kasvattaneet kausi- ja kampanjatuotteet, kuten joulutuotteet sekä kahvi. Vähiten myyntiä yksittäisistä tuotteista olivat nostaneet leivät, einekset ja maitotaloustuotteet. Yritys X:n omien tuotemerkkien kohdalla tulokset olivat samansuuntaiset kuin muidenkin tuotteiden kohdalla. Eniten ilmoittelun jälkeistä myyntiä olivat kasvattaneet lihajalosteet ja non food -tuoteryhmät, ja vähiten leipä- ja maitotaloustuoteryhmät.
Teoriaosuus koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään mainontaa yleisesti: mainonnan tavoitteita, mainonnan muotoja ja erityisesti sanomalehtimainontaa, koska empiriaosuus pohjautuu nimenomaan sanomalehti-ilmoituksiin. Toisessa osassa käsitellään ostokäyttäytymistä: siihen vaikuttavia tekijöitä, ostoprosessia sekä erikseen ostokäyttäytymistä päivittäistavarakaupassa.
Empiriaosuus toteutettiin vertailemalla Yritys X:n lehti-ilmoitusten jälkeisiä myyntiraportteja ennen ilmoitusta oleviin myyntiraportteihin ajanjaksolla syyskuu 2009 – helmikuu 2010. Lisäksi erikseen tutkittiin, mitkä yksittäisistä tuotteista ovat eniten kasvattaneet myyntiä ja mitkä vähiten. Omana ryhmänään tarkastelun kohteena olivat Yritys X:n omat tuotemerkit.
Tutkimus osoitti, ettei lehti-ilmoittelu minkään tuoteryhmän kohdalla ollut kokonaan kannattamatonta. Kannattavinta se tuoteryhmittäin tarkasteltaessa oli naudanlihatuoteryhmän kohdalla ja vähiten kannattavaa leipä-, maitotalous-, porsaanliha- ja kanatuoteryhmien kohdalla. Yksittäisistä tuotteista eniten myyntiä olivat kasvattaneet kausi- ja kampanjatuotteet, kuten joulutuotteet sekä kahvi. Vähiten myyntiä yksittäisistä tuotteista olivat nostaneet leivät, einekset ja maitotaloustuotteet. Yritys X:n omien tuotemerkkien kohdalla tulokset olivat samansuuntaiset kuin muidenkin tuotteiden kohdalla. Eniten ilmoittelun jälkeistä myyntiä olivat kasvattaneet lihajalosteet ja non food -tuoteryhmät, ja vähiten leipä- ja maitotaloustuoteryhmät.