Järkeä, tunteita ja biologiaa - diaesitys nuorille Porvoon ehkäisyneuvolan käyttöön
Keränen, Mari; Pöysä, Henna (2010)
Keränen, Mari
Pöysä, Henna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061412165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061412165
Tiivistelmä
Tutkimusten mukaan nuorten seksuaalitiedot ovat parantuneet vuosikymmenien saatossa, mutta seksuaaliterveys on huonontunut. Yhteiskunnan seksualisoitumisen myötä nuoret kohtaavat seksiä yhä varhaisemmassa vaiheessa, esimerkiksi median välityksellä. Tällä saattaa olla negatiivisia vaikutuksia heidän asenteisiinsa seksuaalisuutta kohtaan. Asenteisiin on hyvä pyrkiä vaikuttamaan nuoren kehitysvaiheeseen sopivalla seksuaalikasvatuksella. Seksuaalikasvatuksella voidaan vaikuttaa kansanterveyteen ja ennaltaehkäisevää työtä tekemällä syntyy kansantaloudellisia säästöjä.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella diaesitys PowerPoint-ohjelmalla Porvoon ehkäisyneuvolan käyttöön, kun he pitävät syksyisin kahdeksasluokkalaisille tunnin seksuaaliterveydestä ja ehkäisyneuvolan toiminnasta. Idea esityksen uudistamiseen tuli ehkäisyneuvolan terveydenhoitajilta, sillä heidän aiemmin käyttämänsä diaesitys oli heidän omien sanojensa mukaan sekava. Uuden diaesityksen tavoitteena on selkiyttää tunnin rakennetta ja herättää keskustelua. Diaesityksessä kerrotaan perustiedot ehkäisymenetelmistä ja sukupuolitaudeista. Lisäksi pyrimme esityksen sisällöllä vaikuttamaan nuorten asenteisiin ja painottamaan sitä, että jokainen kehittyy ja etenee omaan tahtiinsa eikä seksielämän aloittamisella ole kiire.
Toiminnallinen opinnäytetyömme koostuu diaesityksestä sekä kirjallisesta raportista. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelimme nuorten seksuaaliterveystietoja ja mitä nuoret haluavat tietää, koulun seksuaalikasvatuksen sisältöä ja opetusmenetelmiä, sukupuolitauteja sekä ehkäisymenetelmiä. Teoriatietoon perustuen kokosimme diaesityksestä tiiviin tietopaketin, jossa on mielestämme kaikki tärkeimmät tiedot. Esityksen sisältö muodostui ehkäisyneuvolan aikaisemman esityksen, sekä ehkäisyneuvolan terveydenhoitajien toiveiden mukaisesti.
Diaesityksestä saimme pääasiassa hyvää palautetta sekä ehkäisyneuvolalta ja opettajilta. Asetimme alussa tavoitteet diaesitykselle ja peilasimme lopputulosta asetettuihin tavoitteisiin. Diaesityksen arviointimenetelminä käytimme palautetta ehkäisyneuvolan henkilökunnalta ja opettajilta, sekä itsearviointia. Muutamia pieniä asioita muokkasimme esityksessä palautteen pohjalta. Uutta diaesitystä pidettiin raikkaana ja hyvin kohderyhmälle sopivana. Koemme saavuttaneemme alussa asettamamme tavoitteet ja saaneemme luotua diaesityksen, johon olemme erittäin tyytyväisiä. Kirjallisen raportin arviointimenetelminä toimii ohjaavien opettajien antama palaute sekä itsearviointi. Arviointikriteerinä on alussa asetettujen tavoitteiden toteutuminen. Kirjallista raporttia olemme muokanneet useasti ja lopulliseen muotoon olemme tyytyväisiä.
Jatkokehittämisehdotuksia nousi esille tapaamisessa ehkäisyneuvolan henkilökunnan kanssa. Yksi ehdotus oli, että terveydenhoitajaopiskelijat voisivat jatkossa pitää seksuaaliterveystunteja yhdessä ehkäisyneuvolan henkilökunnan kanssa. Myös ruotsinkieliselle diaesitykselle olisi ollut käyttöä, koska ehkäisyneuvola pitää tunteja myös ruotsinkielisille yläkouluille. Valmistumisaikataulun vuoksi emme pystyneet näitä oman opinnäytetyöprosessin puitteissa toteuttamaan.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella diaesitys PowerPoint-ohjelmalla Porvoon ehkäisyneuvolan käyttöön, kun he pitävät syksyisin kahdeksasluokkalaisille tunnin seksuaaliterveydestä ja ehkäisyneuvolan toiminnasta. Idea esityksen uudistamiseen tuli ehkäisyneuvolan terveydenhoitajilta, sillä heidän aiemmin käyttämänsä diaesitys oli heidän omien sanojensa mukaan sekava. Uuden diaesityksen tavoitteena on selkiyttää tunnin rakennetta ja herättää keskustelua. Diaesityksessä kerrotaan perustiedot ehkäisymenetelmistä ja sukupuolitaudeista. Lisäksi pyrimme esityksen sisällöllä vaikuttamaan nuorten asenteisiin ja painottamaan sitä, että jokainen kehittyy ja etenee omaan tahtiinsa eikä seksielämän aloittamisella ole kiire.
Toiminnallinen opinnäytetyömme koostuu diaesityksestä sekä kirjallisesta raportista. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelimme nuorten seksuaaliterveystietoja ja mitä nuoret haluavat tietää, koulun seksuaalikasvatuksen sisältöä ja opetusmenetelmiä, sukupuolitauteja sekä ehkäisymenetelmiä. Teoriatietoon perustuen kokosimme diaesityksestä tiiviin tietopaketin, jossa on mielestämme kaikki tärkeimmät tiedot. Esityksen sisältö muodostui ehkäisyneuvolan aikaisemman esityksen, sekä ehkäisyneuvolan terveydenhoitajien toiveiden mukaisesti.
Diaesityksestä saimme pääasiassa hyvää palautetta sekä ehkäisyneuvolalta ja opettajilta. Asetimme alussa tavoitteet diaesitykselle ja peilasimme lopputulosta asetettuihin tavoitteisiin. Diaesityksen arviointimenetelminä käytimme palautetta ehkäisyneuvolan henkilökunnalta ja opettajilta, sekä itsearviointia. Muutamia pieniä asioita muokkasimme esityksessä palautteen pohjalta. Uutta diaesitystä pidettiin raikkaana ja hyvin kohderyhmälle sopivana. Koemme saavuttaneemme alussa asettamamme tavoitteet ja saaneemme luotua diaesityksen, johon olemme erittäin tyytyväisiä. Kirjallisen raportin arviointimenetelminä toimii ohjaavien opettajien antama palaute sekä itsearviointi. Arviointikriteerinä on alussa asetettujen tavoitteiden toteutuminen. Kirjallista raporttia olemme muokanneet useasti ja lopulliseen muotoon olemme tyytyväisiä.
Jatkokehittämisehdotuksia nousi esille tapaamisessa ehkäisyneuvolan henkilökunnan kanssa. Yksi ehdotus oli, että terveydenhoitajaopiskelijat voisivat jatkossa pitää seksuaaliterveystunteja yhdessä ehkäisyneuvolan henkilökunnan kanssa. Myös ruotsinkieliselle diaesitykselle olisi ollut käyttöä, koska ehkäisyneuvola pitää tunteja myös ruotsinkielisille yläkouluille. Valmistumisaikataulun vuoksi emme pystyneet näitä oman opinnäytetyöprosessin puitteissa toteuttamaan.