Giving Guidance for Culturally-Aware Marketing Communications : Case: Eagle Windpower Ltd. in Vietnam
Lius-Shura, Anna-Katriina (2010)
Lius-Shura, Anna-Katriina
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118843
Tiivistelmä
Opinnäytetyö antaa ohjeita Eagle Tuulivoima Oy:lle sen suunnitellessa markkinointiviestinnän lähestymistapaa Vietnamin markkinointikontekstiin. Tämä tutkimus keskittyy Vietnamin kulttuuriympäristöön ja siihen kuinka se vaikuttaa henkilökohtaisen myyntityön toteutumiseen business-to-business markkinoinnissa. Eaglen tuotteen – pientuulivoimalan – ominaisuudet otetaan työssä huomioon myös. Tutkimuksen päämäärä on lisäksi muodostaa yleinen teoreettinen ymmärrys markkinointiviestinnästä ja kuinka kulttuuriset tekijät vaikuttavat siihen.
Tutkimus tehtiin suorittamalla kenttätutkimus Vietnamissa. Kenttätutkimus koostui haastatteluista ja havainnoinnista. Tutkimusmetodiin kuului etnografinen lähestymistapa. Kerättyä aineistoa on käytetty löytämään kulttuurisia tekijöitä, jotka vaikuttavat markkinoinnin kontekstiin. Lopuksi on kehitetty ideoita, jotka auttavat kulttuuritietoisen markkinointiviestinnän rakentamisessa.
Rakentaakseen kulttuuritietoista markkinointiviestintää, Eaglen on seurattava paikallisia viestinnän ja verkostoitumisen tyylejä. Kulttuuriset ulottuvuudet yhteiskunnassa kuten korkea valtaetäisyys ja kollektivismi on syytä huomioida. Lisäksi, Eaglen markkinointiviestinnän pääasiallinen tavoite tulee olla yhteiskunnallisen pääoman hankkiminen. Tämä tapahtuu verkostoitumalla vaikutusvaltaisten operaattoreiden kanssa. Päästäkseen tulokseen, Eagle seuraa paikallisia verkostoitumistapoja. Guanxi-tyyppinen verkostoituminen on tavallisinta aasialaisissa yhteiskunnissa, jotka ovat saaneet vaikutteita kiinalaisesta kulttuurista. Tällaiseen verkostoitumistapaan kuuluu emotionaalisuus, ja viestintätapa itsessään on henkilökohtainen. Lisäksi, tällainen verkostoituminen tähtää pitkäaikaisten suhteiden syntymiseen. Kulttuuritietoisen lähestymistavan omaksumisesta on hyötyä Eaglelle: se voi synnyttää kilpailuedun ja auttaa pienentämään riskiä joutua tekemisiin korruption kanssa.
Tutkimus tehtiin suorittamalla kenttätutkimus Vietnamissa. Kenttätutkimus koostui haastatteluista ja havainnoinnista. Tutkimusmetodiin kuului etnografinen lähestymistapa. Kerättyä aineistoa on käytetty löytämään kulttuurisia tekijöitä, jotka vaikuttavat markkinoinnin kontekstiin. Lopuksi on kehitetty ideoita, jotka auttavat kulttuuritietoisen markkinointiviestinnän rakentamisessa.
Rakentaakseen kulttuuritietoista markkinointiviestintää, Eaglen on seurattava paikallisia viestinnän ja verkostoitumisen tyylejä. Kulttuuriset ulottuvuudet yhteiskunnassa kuten korkea valtaetäisyys ja kollektivismi on syytä huomioida. Lisäksi, Eaglen markkinointiviestinnän pääasiallinen tavoite tulee olla yhteiskunnallisen pääoman hankkiminen. Tämä tapahtuu verkostoitumalla vaikutusvaltaisten operaattoreiden kanssa. Päästäkseen tulokseen, Eagle seuraa paikallisia verkostoitumistapoja. Guanxi-tyyppinen verkostoituminen on tavallisinta aasialaisissa yhteiskunnissa, jotka ovat saaneet vaikutteita kiinalaisesta kulttuurista. Tällaiseen verkostoitumistapaan kuuluu emotionaalisuus, ja viestintätapa itsessään on henkilökohtainen. Lisäksi, tällainen verkostoituminen tähtää pitkäaikaisten suhteiden syntymiseen. Kulttuuritietoisen lähestymistavan omaksumisesta on hyötyä Eaglelle: se voi synnyttää kilpailuedun ja auttaa pienentämään riskiä joutua tekemisiin korruption kanssa.