Lapsiasiakkaiden huomioon ottaminen ravintoloissa
Kaakinen, Terhi (2010)
Kaakinen, Terhi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061112022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061112022
Tiivistelmä
Lapsiperheistä on tullut viime vuosikymmenien aikana tärkeä asiakasryhmä Suomen ravintoloissa. Lapsiasiakkaita on alettu ottaa aiempaa paremmin huomioon. Nykyään on myös ravintoloita, joiden kohderyhmään lapsiperheet erityisesti kuuluvat. Yksilön tulevaisuuden ruoka- ja kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavat lapsuudessa koetut asiat, minkä vuoksi lapset nähdään tärkeänä kohderyhmänä jo nyt. Lasten tärkeyttä lisää myös se, että heillä on omaa rahaa, jolla he tekevät omia ostoksia. Heidän painoarvoaan kasvattaa lisäksi se, että he vaikuttavat vanhempiensa ostopäätöksiin.
Työn tarkoituksena oli selvittää, kuinka Suomen ravintoloissa otetaan lapsiasiakkaat huomioon. Tavoitteena oli selvittää, onko ravintoloissa lasten viihtyvyyttä ja ruokailun helpottamista tukevia asioita sekä vaikuttavatko ravintolatyyppi ja muut mahdolliset ravintolan toimintaa kuvaavat tekijät, kuten esimerkiksi yritysmuoto ja henkilökunnan määrä, lapsiasiakkaiden huomioon ottamiseen. Tarkoituksena oli myös selvittää, kuinka tärkeinä asiakkaina lapsia pidetään, kuinka heihin suhtaudutaan, onko ravintoloissa ajateltu, että lapset voivat olla tulevaisuudessa niiden kanta-asiakkaita sekä markkinoidaanko ravintoloita heille.
Työ toteutettiin Webropolilla, joka on internetin välityksellä toimiva kysely-ja tiedonkeruusovellus. Webropolin avulla laadittiin kyselylomake, joka lähetettiin 1 056 ravintolan sähköpostiosoitteeseen. Sähköpostiosoitteet kerättiin Fonectan yhteystietopalvelua käyttäen. Tutkimus toteutettiin maalis-huhtikuussa 2010. Tulokset analysoitiin Webropolin sekä Excel- ja SPSS-ohjelmien avulla. Kyselyyn vastasi 284 ravintolan omistajaa, esimiestä tai muuta työntekijää. Vastausprosentti oli 30 %.
Suurimmassa osassa kyselyyn osallistuneista ravintoloista otettiin lapsiasiakkaat hyvin huomioon lasten viihtyvyyttä ja ruokailun helpottamista tukevilla asioilla. Ravintolatyyppi, ravintolan toimintavuodet, yritysmuoto ja henkilökunnan määrä vaikuttivat lapsiasiakkaiden huomioon ottamiseen. Suurimmassa osassa ravintoloista lapsia pidettiin tärkeinä ravintolalle. Vastaajat olivat sitä mieltä, että lapset sotkevat ja meluavat sekä tarvitsevat huomioita yhtä paljon kuin aikuiset. Suurimmassa osassa ravintoloista oli ajateltu, että lapset voivat olla tulevaisuudessa ravintoloiden kanta-asiakkaita, mutta vain harvaa markkinoitiin lapsille.
Tutkimustulosten mukaan näyttää siltä, että lasten viihtyvyyteen panostetaan enemmän kuin itse ruokaan ja palveluun. Lapsiasiakkaiden huomioon ottaminen koetaan tärkeänä ravintolan liiketoiminnalle, mutta kovin aktiivisiin toimiin ei olla valmiita. Vaikuttaa siltä, että lasten potentiaalia tulevaisuuden asiakkaina ei osata tai haluta käyttää hyödyksi.
Työn tarkoituksena oli selvittää, kuinka Suomen ravintoloissa otetaan lapsiasiakkaat huomioon. Tavoitteena oli selvittää, onko ravintoloissa lasten viihtyvyyttä ja ruokailun helpottamista tukevia asioita sekä vaikuttavatko ravintolatyyppi ja muut mahdolliset ravintolan toimintaa kuvaavat tekijät, kuten esimerkiksi yritysmuoto ja henkilökunnan määrä, lapsiasiakkaiden huomioon ottamiseen. Tarkoituksena oli myös selvittää, kuinka tärkeinä asiakkaina lapsia pidetään, kuinka heihin suhtaudutaan, onko ravintoloissa ajateltu, että lapset voivat olla tulevaisuudessa niiden kanta-asiakkaita sekä markkinoidaanko ravintoloita heille.
Työ toteutettiin Webropolilla, joka on internetin välityksellä toimiva kysely-ja tiedonkeruusovellus. Webropolin avulla laadittiin kyselylomake, joka lähetettiin 1 056 ravintolan sähköpostiosoitteeseen. Sähköpostiosoitteet kerättiin Fonectan yhteystietopalvelua käyttäen. Tutkimus toteutettiin maalis-huhtikuussa 2010. Tulokset analysoitiin Webropolin sekä Excel- ja SPSS-ohjelmien avulla. Kyselyyn vastasi 284 ravintolan omistajaa, esimiestä tai muuta työntekijää. Vastausprosentti oli 30 %.
Suurimmassa osassa kyselyyn osallistuneista ravintoloista otettiin lapsiasiakkaat hyvin huomioon lasten viihtyvyyttä ja ruokailun helpottamista tukevilla asioilla. Ravintolatyyppi, ravintolan toimintavuodet, yritysmuoto ja henkilökunnan määrä vaikuttivat lapsiasiakkaiden huomioon ottamiseen. Suurimmassa osassa ravintoloista lapsia pidettiin tärkeinä ravintolalle. Vastaajat olivat sitä mieltä, että lapset sotkevat ja meluavat sekä tarvitsevat huomioita yhtä paljon kuin aikuiset. Suurimmassa osassa ravintoloista oli ajateltu, että lapset voivat olla tulevaisuudessa ravintoloiden kanta-asiakkaita, mutta vain harvaa markkinoitiin lapsille.
Tutkimustulosten mukaan näyttää siltä, että lasten viihtyvyyteen panostetaan enemmän kuin itse ruokaan ja palveluun. Lapsiasiakkaiden huomioon ottaminen koetaan tärkeänä ravintolan liiketoiminnalle, mutta kovin aktiivisiin toimiin ei olla valmiita. Vaikuttaa siltä, että lasten potentiaalia tulevaisuuden asiakkaina ei osata tai haluta käyttää hyödyksi.