Ammattina nuorisotyö : esitys nuorisotyön eettisestä ohjeistuksesta
Rauas, Minna (2010)
Rauas, Minna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010081712701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010081712701
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa esitys nuorisotyön eettisestä ohjeistuksesta. Nuorisotyö on laaja-alainen ja moninainen kenttä. Nuorisotyö sisältää paljon erilaisia toimijoita ja toimintoja. Edellytyksenä on kanssakäynti nuorten kanssa. Nuorisotyötä ohjaa nuorisolaki. Nuorisotyötä toteuttavat kunnat, seurat ja järjestöt. Ammattieettinen ohjeistus ilmaisee ammatin asennetta, vastuuta ja suhtautumistapaa työhön. Ohjeistus toimii eettisen harkinnan tukena työssä ja vahvistaa eettistä pohdintaa. Lisäksi se sisältää ammattia määrittäviä periaatteita.
Kehittämistyön menetelmänä käytettiin Delfoi-menetelmää. Se on asiantuntijamenetelmä, jonka avulla kerätään asiantuntijoiden kommentteja taustamateriaalista ja kehitetään niiden avulla uutta tietoa. Tässä opinnäytetyössä Delfoi-menetelmän lähtökohtana olivat nuorisolaki, nuorisotyön funktiot, nuorisotyön eetos sekä nuorisotyötä koskevat lait ja asetukset. Taustalla vaikuttivat myös ihmisoikeudet ja lasten oikeudet. Näistä muodostui kymmenen teeman ehdotelma nuorisotyön eettiseksi ohjeeksi, joka toimi taustamateriaalina kommentoinnille. Ensimmäinen Delfoi-kierros toteutettiin sähköpostilla seitsemän nuorisotyön asiantuntijatahon kanssa. Asiantuntijoiden antamat kommentit analysoitiin ja niiden pohjalta kehiteltiin uusi taustamateriaali toiselle kommentointikierrokselle. Toinen Delfoi-kierros toteutettiin avoimena Internetissä blogin verkkokommentointina. Blogia ja kommentointimahdollisuutta mainostettiin eri tavoin nuorisotyön tahoille ja kentän työntekijöille. Annetut kommentit analysoitiin ja kommenttien pohjalta kehitettiin edelleen taustamateriaalia, josta rakentui lopullinen esitys nuorisotyön eettisestä ohjeistuksesta.
Nuorisotyön määrittäminen ei ole yksinkertaista, jolloin myös yleisen eettisen ohjeistuksen rakentaminen oli haastavaa. Delfoi-menetelmä soveltui kehittämismenetelmäksi ja ensimmäinen kommentointikierros kehitti materiaalia tarkoituksenmukaisesti. Avoin toisen kierroksen kommentointi jäi paljon eettisen ohjeistuksen sisällön ja olemuksen pohtimisen tasolle. Lisäksi laajasta mainonnasta huolimatta verkkokommentointi oli vähäistä. Nuorisotyö vaatii määritelmiä ja rajauksia kehittyäkseen. Tätä tukisi myös eettinen ohjeistus ammattikunnalle. Lisäksi ohjeistus olisi työväline niin alalle opiskeleville kuin työssä eettistä pohdintaa harjoittaville.
Kehittämistyön menetelmänä käytettiin Delfoi-menetelmää. Se on asiantuntijamenetelmä, jonka avulla kerätään asiantuntijoiden kommentteja taustamateriaalista ja kehitetään niiden avulla uutta tietoa. Tässä opinnäytetyössä Delfoi-menetelmän lähtökohtana olivat nuorisolaki, nuorisotyön funktiot, nuorisotyön eetos sekä nuorisotyötä koskevat lait ja asetukset. Taustalla vaikuttivat myös ihmisoikeudet ja lasten oikeudet. Näistä muodostui kymmenen teeman ehdotelma nuorisotyön eettiseksi ohjeeksi, joka toimi taustamateriaalina kommentoinnille. Ensimmäinen Delfoi-kierros toteutettiin sähköpostilla seitsemän nuorisotyön asiantuntijatahon kanssa. Asiantuntijoiden antamat kommentit analysoitiin ja niiden pohjalta kehiteltiin uusi taustamateriaali toiselle kommentointikierrokselle. Toinen Delfoi-kierros toteutettiin avoimena Internetissä blogin verkkokommentointina. Blogia ja kommentointimahdollisuutta mainostettiin eri tavoin nuorisotyön tahoille ja kentän työntekijöille. Annetut kommentit analysoitiin ja kommenttien pohjalta kehitettiin edelleen taustamateriaalia, josta rakentui lopullinen esitys nuorisotyön eettisestä ohjeistuksesta.
Nuorisotyön määrittäminen ei ole yksinkertaista, jolloin myös yleisen eettisen ohjeistuksen rakentaminen oli haastavaa. Delfoi-menetelmä soveltui kehittämismenetelmäksi ja ensimmäinen kommentointikierros kehitti materiaalia tarkoituksenmukaisesti. Avoin toisen kierroksen kommentointi jäi paljon eettisen ohjeistuksen sisällön ja olemuksen pohtimisen tasolle. Lisäksi laajasta mainonnasta huolimatta verkkokommentointi oli vähäistä. Nuorisotyö vaatii määritelmiä ja rajauksia kehittyäkseen. Tätä tukisi myös eettinen ohjeistus ammattikunnalle. Lisäksi ohjeistus olisi työväline niin alalle opiskeleville kuin työssä eettistä pohdintaa harjoittaville.