Preliminary Analysis on the Finnish market– Case Study 7-Eleven
Kellberg, Hanna (2010)
Kellberg, Hanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010082412736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010082412736
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää 7-Eleven-ketjun elinkelpoisuus Suomen markkinoilla. Tutkimus tehtiin pääasiassa positioinnin näkökulmasta, mutta myös perinteisempi markkina-analyysi otettiin huomioon. 7-Elevenin mahdollisuuksia menestyä Suomen markkinoilla tutkittiin selvittämällä kohderyhmän mielipiteitä markkinoilla jo toimivista kilpailijoista Siwasta ja R-Kioskista. Tutkimus on tehty käyttämällä harkinnanvaraista otosta, minkä vuoksi tulokset eivät ole täysin luotettavia, mutta antavat yleistä suuntaa kuluttajien mielipiteistä ja mahdollistavat positiointianalyysin suorittamisen. 7-Elevenin toimintaperiaate on olla helposti lähestyttävä, toisin sanoen olla lähellä kuluttajia ja pitää mahdollisimman pitkät aukioloajat. Siwa ja R-Kioski ovat positioineet itsensä kauppoina, jotka ovat lähellä ja joilla on hyvät aukioloajat. Koska Siwaan ja R-Kioskiin liitetään jo nämä mielikuvat, 7-Elevenin täytyy erottautua niistä muilla keinoin. Yksikään vastaajista ei ilmoita tekevänsä ostoksia Siwassa sen omien tuotteiden vuoksi ja vain neljä tekee ostoksia R-Kioskissa sen omien tuoteiden vuoksi, joten 7-Elevenin olisi järkevintä erottua joukosta omilla tuotteillaan. Markkina-analyysin mukaan Suomen markkinoilta löytyy ostovoimaa, vaikka markkinoiden suhteellinen koko on pieni. Kilpailijat eivät kata kokonaan markkinoita, joten markkinoilla todennäköisesti on tilaa uudelle kauppaketjulle. Näyttää siltä, sekä positioinnin että markkina-analyysin pohjalta, että Suomen markkinoilla voisi hyvinkin olla tilaa 7-Elevenille.