Promotion of holistic care among Tartu nursing students
Kataja, Elina; Ropponen, Miia (2008-02-20)
Kataja, Elina
Ropponen, Miia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-02-20
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1203512399-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1203512399-4
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin projektityönä yhteistyössä Tartun terveydenhoito-oppilaitoksen kanssa. Projektin tarkoitus oli toteuttaa ”Holistisen hoitotyön edistäminen” seminaariviikko Tartun hoitotyön opiskelijoille, välittäen tietoa holistisesta hoitotyöstä interaktiivisen opetuksen avulla. Projektin pääpaino oli tarkkailla opiskelijoiden holistisen hoitotyön käsityksen muutosta seminaariviikon kuluessa. Tavoitteena oli laajentaa hoitotyön opiskelijoiden käsitystä holistisesta hoitotyöstä ja antaa heille välineitä kohdata potilas holistisesti. Opiskelijoiden käsityksien muutosta tutkittiin reflektoivien päiväkirjojen avulla, joita opiskelijat kirjoittivat seminaariviikon kuluessa. 23:sta rekisteröityneestä opiskelijasta 16 osallistui seminaariviikolle, joka pidettiin Tartossa 19-23 maaliskuuta 2007. Seminaariviikko kesti viisi päivää, sisältäen suunnilleen 2 tuntia opetusta päivää kohden. Seminaariviikon pääteema oli holistinen hoitotyö; luennot sisälsivät tietoa holistisesta hoitotyöstä, potilaan valtuuttamisesta, kommunikaatiosta ja potilaan kohtaamisesta. Kvalitatiivista metodia käytettiin tässä opinnäytetyössä. Oppilaiden kirjoittamat reflektoivat päiväkirjat olivat tutkimuksen tiedonlähteenä. Ne analysoitiin käyttämällä induktiivista sisällönanalyysiä. Tutkimus osoitti seminaariviikon vaikuttaneen oppilaiden käsitykseen holistisesta hoitotyöstä. Oppilaiden käsitykset holistisesta hoitotyöstä olivat erilaiset ennen seminaariviikkoa kuin ne olivat seminaariviikon jälkeen. Opiskelijat raportoivat positiivisia muutoksia heidän käsityksessään holistisesta hoitotyöstä ja he halusivat toteuttaa seminaariviikon aikana oppimiaan tietoja tulevassa hoitotyössään. Hoitotyön opiskelijat kokivat seminaariviikon hyödylliseksi ja opettavaksi. He toivoivat, että tulevaisuudessa vastaavia seminaariviikkoja olisi enemmän.