Erityisopetussuunnitelma käyttöön : Jyväskylän kotitalousoppilaitoksen erityisopetussuunnitelman kehittäminen
Ihanainen, Terttu; Rantamaa, Riitta (2008-12-08)
Ihanainen, Terttu
Rantamaa, Riitta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-12-08
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236926501-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236926501-4
Tiivistelmä
Ammatillisen erityisopettajakoulutuksen kehittämishankkeen tavoitteena on ollut erityisopetussuunnitelman saaminen toimiviksi työvälineiksi erilaisilla toimintamalleilla. Toimintamallit on tarkoitettu koko henkilöstön käyttöön erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan tukemisessa Jyväskylän kotitalousoppilaitoksessa. Kehittämishankkeessa on korostettu koko oppilaitoksen henkilöstön osallisuutta kehittämistyöhön ja siten myös sitoutumista opiskelijan oppimisen ja opiskelun tukemiseen. Kehittämishanketyössä on kuultu opettajien, ryhmänohjaajien, erityisopettajien, kouluohjaajien, opiskelijoiden ja heidän huoltajiensa ääntä. Oppilaitoksessa aloitettiin erityisopetukseen liittyvän työryhmän toiminta. Työryhmän tehtävänä on ollut vastata tiiminä HOJKS –prosesseista, organisoida opiskelun tukijärjestelyjä, olla opettajien tukena yksilöllistä tukea tarvitsevan opiskelijan ohjauksessa. Kehittämishankkeen aikana luotiin verkkoympäristöön erityisopetukseen liittyvä tiedonvälitys ja – koontisivusto. Käytössä oleva verkkoympäristö (Pedanet) on ollut hyvä tiedonvälityksen ja - koonnin kanava. Koko oppilaitoksen henkilöstö käyttää Pedanet- verkkosivuja säännöllisesti sisäisen tiedon välityksessä ja koonnissa. Kehittämishankkeen tavoitteena olleet toimintamallit ja ryhditetty HOJKS –prosessi on otettu oppilaitoksessa tehokkaasti käyttöön. Tämän hanketyön mukaiset kehittämiskohteet ovat osa laajaa erityisopetuksen kehittämistyötä, jolle saavutetut tavoitteet luovat pohjan.