Selkokieltä ja struktuuria erityisopetuksessa
Kuula, Tarja (2008-04-04)
Kuula, Tarja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-04
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1219992587-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1219992587-2
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli tuottaa selkokielinen opetusmateriaali Kotitalous- ja kuluttajapalvelujen perustutkinnon 1. vuoden opintokokonaisuuteen Kotien ruoka- ja ravitsemispalvelut ja suunnitella siihen sopiva strukturoitu opetuskokonaisuus. Aiheena oli hygieniaosaaminen. Kohderyhmäni oli erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat, joilla on lieviä luku- ja kirjoitustaitoon sekä ymmärtämiskykyyn liittyviä oppimisen ongelmia. Kehittämishanke on toiminnallinen ja sisältää Power-Point -esityksen CD -levyllä. Opetusmateriaali sisältää aihepiirit henkilökohtaisesta hygieniasta, hygieenisistä työskentelytavoista ja puhtaanapitotöistä kotitaloudessa. Tekstin ymmärtämistä vahvistamaan on lisätty piirroksia ja valokuvia sekä kertaustehtäviä. Teoriassa opitun vaiheen jälkeen asia konkretisoituu aina käytännön työnä opetuskeittiöllä, jossa opettajan demonstraatioiden jälkeen opiskelijat harjoittelevat opittavaa asiaa itse. Saavutettu ammattitaito osoitetaan ammattiosaamisen näyttöinä aidoissa tilanteissa oppilaitoksen opetuskeittiöllä. Arvioinnin kohteena on elintarvikehygienian hallinta. Luomalla opetusmateriaalin ja suunnittelemalla strukturoidun opetuksen sain kehitettyä itselleni toimivat työvälineet, joiden avulla voin auttaa opiskelijoitani saavuttamaan opintokokonaisuuden oppimistavoitteita.