Ammattistartti - koulutuksen haaste syrjäytymisen ehkäisyssä : kokeilukoulutuksen opetussuunnitelman toimivuus käytännössä ja koulutuksen kehittämiskohteet
Ojala, Seija (2008-09-21)
Ojala, Seija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-09-21
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1233746086-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1233746086-5
Tiivistelmä
Tavoitteena oli selvittää miten kokeiluvaiheessa oleva Ammatillisiin perusopintoihin ohjaava ja valmistava koulutus eli Ammattistartti, on vastannut sille asetettuihin tavoitteisiin. Tässä työssä pyrittiin tuomaan esille kahden ensimmäisen vuoden hyviä tuloksia ja etsimään painopistealueita, joihin kehittämistyö kohdennetaan jäljellä olevan kokeiluvaiheen 2008–2010 aikana. Tässä työssä tuodaan esille syitä, jotka johtivat Ammattistartti -koulutuksen käynnistämiseen ja pyritään määrittämään sitä kohderyhmää, joka on vaarassa jäädä peruskoulun jälkeen jatko-opintojen ulkopuolelle. Samalla on tarkoitus rajata sitä kohderyhmää, joka kokemusten perusteella parhaiten hyötyy tästä koulutuksesta ja kenelle koulutus pitäisi suunnata. Koska toiminta on kokeiluvaiheessa, on ilmennyt tarvetta kartoittaa sitä, miten oppilaitoksemme opetussuunnitelma on palvellut opiskelijoiden tarpeita sekä sitä, miten koulutuksen tavoitteet ovat toteutuneet kokeilussamme. Kahden ensimmäisen vuoden opiskelijoille tehdyllä kyselytutkimuksella ja haastattelemalla kerättiin tietoa siitä, miten opiskelijat ovat kokeneet Ammattistartti – koulutuksen. Tärkeä toiminnan tuloksellisuuden mittari ja koulutuksen päätavoite on se, miten opiskelijat ovat sijoittuneet koulutuksen jälkeen opiskelu- tai työelämään. Yksi hyväksi havaituista tekijöistä Savon ammatti- ja aikuisopiston Ammattistartti –kokeilussa on ollut oppilaitoksen laaja-alaisuus, mikä on mahdollistanut opiskelijoille monipuoliset mahdollisuudet tutustua ja hakeutua opiskelemaan eri ammattialoille. Toinen opiskelijoiden opiskelumotivaatiota lisännyt tekijä oli se, että opiskelijoilla on ollut mahdollisuus hyväksi lukea koko Ammattistartti-koulutus myöhemmin perustutkinnon opinnoissa. Kolmas hyvä toimintamalli on se, että henkilökohtaiset opintopolut ovat toteutuneet käytännössä ja että työssäoppimista/ koulutusaloihin tutustumista on pystytty tarjoamaan kaikille vähintään puolet koulutuksesta. Kokeilumme opintoohjausta voidaan pitää onnistuneena, sillä sen avulla jokainen on löytänyt koulutuksen jälkeen itselleen mieluisan koulutus- tai työpaikan. Opinto-ohjauksessa on toteutunut prosessinomaisuus, johon on kytketty koulutuskokeilut ja työssäoppiminen. Kehitettävinä alueina tuli esille tarve kehittää opiskelijatuntemusta ja -valintaa, jotta voidaan paremmin tukea sekä avustaa opiskeluvalmiuksiltaan ja taidoiltaan eritasoisia opiskelijoita. Tukea tarvitaan myös koulutusaloilla opiskelun ja työssäoppimisen onnistumisessa. Ammattistartti -koulutusta tukemaan tarvitaan ammatillisista opettajista koostuva, koulutettu verkosto.