Strukturoitu opetus erityisopetuksen tukena vaatetusalan perustutkinnossa : toiminnallinen kehittämishanke
Jokinen, Tellervo (2007-05-16)
Jokinen, Tellervo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-16
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183452723-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183452723-3
Tiivistelmä
Valtakunnallisten koulutuspoliittisten linjauksien mukaisesti kaikilla perusopetuksen päättävillä nuorilla on oikeus toisen asteen opintoihin, ensisijaisesti inklusiivisen periaatteen kautta. Toisen asteen ammatillisen koulutuksen tavoitteena on ammattiin ja työelämään tukemisen ohella myös vahva kasvatusvastuu. Ammatilliseen koulutukseen tulee oppimisedellytyksiltään hyvin erilaisia oppijoita. Tästä syystä oppimisympäristöä ja opetusta tulee muokata erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille sopivaksi, jotka kaikki oppivat erilaisten oppimistyylien avulla. Tämä kehittämishanke on toiminnallinen. Sen aiheena oli strukturoitu opetus opintojen alussa, ensimmäisen tuotannollisen työ valmistumisen aikana ja erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan oppimisen tukena. Työn tavoitteena oli kehittää työväline, jolla voidaan lisätä opetuksen struktuuria ensimmäisen tuotannollisen työn opettamisen yhteydessä ja auttaa eri syistä hitaammin työtään valmistavan opiskelijan työn edistymistä sekä muodostaa kokonaiskuvaa oppimiseen liittyvistä odotuksista ja seurauksista. Tehtävänä oli muokata ensimmäisen tuotannollisen työn, joka oppilaitoksessamme on T-paita, jo olemassa olevaa opetusmateriaalia enemmän oppimista tukevaksi. Työ toteutettiin toiminnallisena kehittämishankkeena tekemällä T-paidan valmistamisesta strukturoitu opetuspaketti. Jokainen T-paidan valmistusvaihe eriteltiin omaan laatikkoon ja mukaan liitettiin selkokieliset työskentelyohjeet. Laatikoita saatiin yhteensä yhdeksän. Ne numeroitiin ja nimettiin havainnollisesti T-paidan työjärjestyksen mukaan. Laatikoita voidaan käyttää luokkaopetuksen yhteydessä, näyttötilanteessa tai itsenäisesti opiskeltaessa. Laatikoiden avulla voi palata jo opetettuun asiaan ja tarkistaa oppimistaan. Erityistä tukea tarvitseva opiskelija voi käyttää avukseen laatikoiden sisältöä koko T-paidan valmistamisen ajan.