Erityisopiskelijan työssäoppiminen työnantajan arvioimana puhdistuspalvelujen koulutuksessa
Suutari, Terhi (2006)
Suutari, Terhi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-298
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää työnantajan palautetta koskien työssäoppimisen arviointia sekä Alavuden että Perttulan erityisammattikouluissa. Arviointia kehitettiin keväällä 2006 Alavuden erityisammattikoulun puhdistuspalvelujen koulutuksen opiskelijoiden työssäoppimisjakson aikana. Työnantajien mielestä kokeiltu työssäoppimisen arviointi oli onnistunut. He olivat tyytyväisiä lähinnä siihen, että arvioinnissa ei tarvinnut enää antaa numeerista arviointia, vaan siinä riitti pääpiirteissään arviointi kiitettävä, hyvä tai tyydyttävä. Työnantajien mielestä arviointikriteerit olivat selkeät eikä arviointi vienyt kohtuuttomasti aikaa. Arvioinnin osalta palautetta tuli siitä, että kaikki työpaikkaohjaajat eivät olleet saaneet mielestään riittävästi ohjausta arviointiin, koska tieto oli pysähtynyt yhdyshenkilöön, jonka kanssa koulutussopimus oli tehty. Tulevaisuudessa olisi hyvä pitää oppilaitoksissa erillisiä työssäoppimisen iltapäiviä, jolloin kaikki, joita asia koskee, voisivat samallakertaa tulla paikalle. Tällaisissa teemailtapäivissä kohtaisivat niin opiskelijat, työnantajat kuin kouluttajatkin. Keskustelu olisi varmasti kaikin puolin hedelmällistä. Yhtenä tärkeänä asiana työssäoppimisen iltapäivissä pitäisin vuorovaikutuksen kautta tulevaa viestiä: me kaikki ihmiset olemme tasaarvoisia ja yhtä arvokkaita. The purpose of this development project was to develop the feedback given by the employers concerning the evaluation of the on-the-job learning in Alavus and Perttula special vocational schools. The evaluation was developed in the spring 2006 during the on-the-job period of the students of cleaning services in Alavus special vocational school. From the employers point of view the used on-the-job training evaluation was successful. They were satisfied, because they did not need to use numeric criteria any more, butit was enough to evaluate by clauses excellent, good or satisfied. The employers said that the criteria were clear and the evaluation did not take too much time. The evaluation was so far criticised, because some on-the-job trainers thought they were not given enough guidance to do the evaluation; the contact person, with whom the training contract was made, had not given sufficient information further to the others. It is recommended that in the future the schools will hold special informative afternoons concerning on-the-job training, so that everybody, whom it may concern, could be present at the same time. During these kinds of thematic afternoons students, employers as well as trainers could meet each other. In every respect, the discussion would be fruitful. One of the most important things during that kind of afternoons would be the interactive message: all the people are equal and as valuable as the others.