Peruskoululaisten mielikuvia puhtaanapitoalasta
Lehtinen, Ville (2005)
Lehtinen, Ville
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2005
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-373
Tiivistelmä
Työn tavoitteenaoli selvittää Joensuun ja sen lähinkuntien peruskoulun ylä-astelaisten mielikuvia puhtaanapitoalasta ja toimitilahuoltajan työstä. Työ liittyi opetushallituksen tammikuussa 2003 käynnistämään projektiin, jonka tarkoituksena oli lisätä puhdistuspalvelujen perustutkinnon vetovoimaisuutta ja tehdä tutkintoa tunnetummaksi. Työssä tarkasteltiin myös nuorten ammattimielikuvan muodostumiseen ja ammatinvalintaan vaikuttavia taustatekijöitä. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kysely, johon osallistui seitsemän ylä-astetta Joensuusta ja sen lähikunnista. Aineisto kerättiin helmi-maaliskuussa 2005. Vastauksia saatiin 455 kappaletta. Työ osoitti, että peruskoulun 8- ja 9-luokkalaisten tietämys puhtaanapitoalastaja alan koulutuksesta oli heikko. Toimitilahuoltajan työtä pidettiin raskaana, yksitoikkoisena ja huonosti palkattuna. Puhtaanapidon välttämättömyys kuitenkin tiedostettiin yleisesti. Työn tulosten perusteella voidaan todeta, että peruskoululaisten toimitilahuoltajan työstä muodostama mielikuva on negatiivinen. Mielikuvan syntyyn vaikuttavat osittain vanhentuneetja vääristyneet käsitykset puhtaanapitoalasta. Alan koulutusta ei koeta vetovoimaiseksi, eikä siivoustyötä arvosteta. The purpose of this dissertation was to look into the ways secondary school children in Joensuu and its neighbouring municipalities regard the cleaning branch and cleaner's occupation. The dissertation is connected to a project launched by the National Board of Education in 2003 with the purpose of increasing the appeal of acquiring a basic degree in cleaning services and of making the degree better-known. The dissertation also examines how young people form their occupational images as well as the underlying factors influencing career choices. The study method for this dissertation comprised of a survey which involved seven secondary schools in Joensuu and its neighbouring municipalities. The material was collected in February and March 2005. The number of responses received was 455. The survey revealed that 8th and 9th graders have a scarce knowledge of the cleaning branch and the connected training. Cleaner's occupation was regarded as physically and mentally hard, monotonous and underpaid. Nevertheless, the necessity of cleaning services was commonly realised. On the basis of the survey, it can be stated that comprehensive school childrenhave a negative image of the cleaner's occupation. Outdated and distorted ideas of the cleaning branch can partly be seen as the reason for this tendency. Training in the branch is not regardedas attractive and cleaning is not appreciated as an occupation.