Jatko-opintojen ohjaushyviä ohjauskäytänteitä jatko-opintojen ohjaajille /
Pasonen-Seppänen, Sanna. (2008-08-07)
Pasonen-Seppänen, Sanna.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-08-07
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1233060109-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1233060109-4
Tiivistelmä
Tutkimus ja viimeisimpään tutkimustietoon perustuva opetus ovat yliopistojen keskeisimmät tehtävät. Suurimman osan yliopistoissa tehtävästä tutkimuksesta tekevät tohtorikoulutettavat omissa väitöskirjaprojekteissaan. Tohtorikoulutettavat vievät tiedettä eteenpäin Suomessa ja juuri heidän tutkimustulostensa ja valmistuvien väitöskirjojen (tutkintojen) perusteella yliopistot saavat ulkopuolista rahoitusta. Tohtorikoulutettavien työhyvinvointi ja sen myötä tuloksellisuus vaikuttavat hyvin laajasti koko akateemiseen yhteisöön. Opetusministeriö teetti vuonna 2005 tutkimuksen suomalaisesta tohtorikoulutuksesta, jossa selvitettiin jatko-opiskelijoiden kokemuksia ja arvioita koulutuksestaan. Tässä tutkimuksessa selvisi, että tohtorikoulutettavat ovat tyytyväisiä saamaansa jatkokoulutukseen mutta kokevat suuria puutteita jatko-opintojen perehdyttämisessä, ohjauksessa ja mentoroinnissa. Suuri osa koki, ettei ohjaaja ollut osoittanut mielenkiintoa heidän jatko-opintojaan kohtaan ja keskustellut heidän kanssa tutkimukseen liittyvistä asioista. Nämä ongelmat ohjauksessa hidastivat väitöskirjatutkimuksen etenemistä. Tämän kehittämishankkeen tavoitteena on käsitellä jatko-opintojen ohjausprosessia. Hankkeessa kartoitetaan jatko-opintoihin ja niiden ohjaamiseen liittyviä asioita sekä pyritään löytämään ohjausprosessista kriittisiä kohtia, joissa ohjauksen tarve korostuu jotta tohtorikoulutettava saisi tarvitsemaansa tukea väitöskirjatyössään ja ammatillisessa kehittymisessään. Työssä kuvataan jatko-opintojen ohjaamiseen ohjauskäytänteitä, joissa otetaan huomioon opiskelun ohjaus, urasuunnittelun ohjaus ja persoonallisen kasvun tukeminen. On kuitenkin muistettava, että ohjaustyö on aina opiskelijalähtöistä, joten yhtä ainutta oikeaa ohjausmallia ei ole olemassa, sillä jokainen opiskelija on erilainen.