Opinpolku vai harhapolku - Moniammatillista verkostoyhteistyötä nivelvaiheen ken-tällä syrjäytymistä estäen ja elämänuraa hakien.
Löppönen, Mikko (2006)
Löppönen, Mikko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-59
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-59
Tiivistelmä
Suomalaisessa koulutusjärjestelmässä voidaan katsoa olevan ainakin neljä eri nivelvaihetta: 1) päiväkodista / esikoulusta alakouluun siirtyminen, 2) alakoulusta yläkouluun siirtyminen, 3) perusopetuksesta jatkokoulutukseen siirtyminen ja 4) ammatillisesta koulutuksesta työelämään siirtyminen. Tarkastelen työssäni yhtä nivelvaihetta eli peruskoulun ja jatko-opiskelun väliin jäävää siirtymävaihetta sekä siihen liittyvää problematiikkaa erityisesti niiden oppilaiden osalta, jotka eivät hakeudu jatko-opintoihin tai ovat aikeissa jättää jatkokoulutuksen kesken. Suurimmalle osalle oppilaista tämä nivelvaihe ei tuota sen kummempia ongelmia tai vaikeuksia. Heillä on valmiit suunnitelmat jatko-opintojen suhteen. Sitten on olemassa pieni ryhmä, joka ei tiedä minne mennä ja mitä tehdä peruskoulun jälkeen. Yleensä tämä ryhmä muodostuu niistä oppilaista, jotka ovat olleet jonkinasteisten tukitoimien kohteena koko koulunkäynnin ajan.Pe-ruskoulun päätyttyä tätä tukiverkostoa ei enää ole, ja oppilas joutuu tulemaan omillaan toimeen. Ilman ohjattua toimintaa moni näistä nuorista ei selviydy omin avuin jatkokoulutukseen eikä saa ammatillista perustutkintoa. Siirtymävaiheen ympärille on syntynyt hyvinkin monentasoisia toimijoita ja toimintamalleja niin formaalilla koulutuskentällä kuin kolmannen sektorin alueella. Erilaiset projektit ja hank-keet tarjoavat monenlaisia toimintamahdollisuuksia koulunkäyntinsä keskeyttäneille nuorille sekä niille nuorille, jotka eivät ole osanneet päättää jatko-opiskelustaan. Kaikki nuoret eivät kaikista tukitoimenpiteistä ja yrityksistä huolimatta pysty motivoitumaan koulutukseen ja ammatin hankkimiseen, vaan ajautuvat yhteiskunnan harmaalle sektorille. Näi-den nuorten kohdalla onkin hyvä miettiä, ovatko riittävät tukitoimet aloitettu tarpeeksi ajoissa. Usein törmätään tilanteeseen, että tehdään ja korjataan se, mitä enää korjattavissa on In the Finnish school system there are at least four different join stages: 1) when a child moves from preschool to elementary school, 2) when s/he moves from elementary school to secon-dary school, 3) when s/he moves from secondary school to a vocational school and 4) when s/he goes to work from the vocational school. In this work I examine pupils who don't pursue theirstudies after having finished their comprehensive school. For most of the students this join stage doesn't cause problems or difficulties. They have plans for their studies. Then there is a small group that doesn't know where to go and what to do af-ter the comprehensive school. Usually this group is formed of thosestudents who have needed remedial instrucion and some sort of supportive action. After comprehensive school this sup-port service system comes to an end and these students must get along by themselves. Without any help and any guidance many of these students don't manage to work it out on their own to the continuing education and they will not get any vocational training. Around this transitional phase have been formed many kinds of activities and standards of ac-tivities.They function on the formal training field as well as on the area of the third sector. Different kinds of projects and plans offer many action opportunities for those students who have interrupted their vocational education and for those who haven't decided on their post-graduate education. Anyway, despite all the support and efforts, not all young people succeed to get an occupation. Part of these young people are driven to exclusion. That's why it is very important to reflect on the right timing for the supportive action. Regularly we are in a situation where we try to alter what we can.