"3D-mallinnus" - Selaus asiasanan mukaan Kajaanin ammattikorkeakoulu

    • 3D-aseen luominen Blenderillä 

      Rantahalvari, Miika (2023)
      Opinnäytetyö käsitteli 3D-mallinnuksen perusteita, erityisesti low poly - ja high poly -tekniikoita sekä hard surface -mallinnusta. Lisäksi se käsittelee UV-kartoitusta ja teksturointia. Opinnäytetyössä käytiin läpi ...
    • 3D-dioraaman luominen Blenderillä 

      Sulin, Janina (2022)
      Opinnäytetyössä tutkittiin, miten Blenderiä käyttäen voidaan luoda kolmiulotteinen dioraama. Työn tavoitteena oli tutustua tekniikoihin ja huomioon otettaviin asioihin dioraamaa suunnitellessa ja toteuttaessa. Dioraama on ...
    • 3D-grafiikan optimointi mobiililaitteelle 

      Puusa, Jere (2022)
      Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa ja esitellä, kuinka tärkeää 3D-mallien optimointi on pelimoottorissa käyttöä varten ja miten toteuttaa sitä. Työ keskittyy mobiililaitteille optimointiin ja käyttää esimerkkinä ...
    • 3D-hahmoanimaation luominen mainostukseen ja sen tehokkuuden mittaaminen 

      Huttunen, Veikka (2019)
      Tämän opinnäytetyön aiheena ja tavoitteena oli tutustua ammattimaiseen 3D-animaation työnkulkuun, käyttää tuotettua animaatiota mainoskampanjassa ja analysoida kampanjan tuloksia mainostuksen tehokkuuden parantamiseksi ...
    • 3D-hahmomallin valmistus ja prosessin dokumentointi ohjekirjaksi 

      Keränen, Sampo (2021)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli valmistaa toimiva 3D-hahmo videopeliprojektiin Rusto Games Oy:lle ja luoda ohjekirja hahmoon pohjautuen. Hahmon valmistuksen aikana kirjattiin ylös kaikki vaiheet, joita hahmon valmistukseen ...
    • 3D-Maisemankuvan tekeminen valokuvista 

      Hartikainen, Antti (2022)
      Tämän opinnäytetyön aiheena on 3D-maisemankuvan tekeminen valokuvista eli miten 3D-ympäristön te-keminen onnistuu katsomalla mallia digitaalisista valokuvista. Tekninen toteutus tapahtuu 3D-mallinnusohjelma Blenderillä ja ...
    • 3D-videopelin kenttägrafiikan suunnittelu ja toteutus 

      Eronen, Lasse (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2014)
      Tämän opinnäytetyön tutkimuskohteena on videopelikentän visuaalisen ilmeen suunnitteluprosessi ideointivaiheesta aina valmiiseen tuotokseen asti. Työn tavoitteena oli selvittää perusteellisesti eri työvaiheet ja muodostaa ...
    • 3D-vihollishahmon mallintaminen 

      Eronen, Laura (2022)
      Tässä opinnäytetyössä käsitellään 3D-vihollishahmon luomisen eri työvaiheita suunnittelusta valmiin 3Dmallin riggaamiseen. Työ toteutettiin toimeksiantajan pyynnöstä ja työn tarkoituksena oli dokumentoida, miten 3D-pelihahmoja ...
    • Alustadynamometrin kiristinlaite 

      Järvisalo, Sami (2023)
      Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja valmistaa alustadynamometriin lisälaite, jolla voitaisiin vähentää tehonmittauksen aikana esiintyvää renkaiden luistoa. Luiston takia moottoria ei voida kuormittaa riittävästi ...
      Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
    • Fotogrammetria apuna suurten peliobjektien luonnissa 

      Kuivalainen, Niko (2020)
      Fotogrammetria on valokuvausta hyödyntävä 3D-mallinnusmenetelmä, jossa luodaan ohjelmallisesti 3Dmalli kuvatusta kohteesta. Perinteisesti fotogrammetriamalleja on luotu pienistä objekteista, ja kuvausvälineenä on käytetty ...
    • Grafiikka videopeli- ja faniremakessa 

      Nikula, Santeri (2023)
      Tässä opinnäytetyössä tutkittiin mitä eri videopelien uusintaversioiden käsitteet tarkoittavat ja mitä muutoksia ne saattavat sisältää verrattuna alkuperäisiin peleihin. Tavoite työllä on avata eri käsitteet liittyen pelien ...
    • Hahmoanimaatio Blender 3D:llä 

      Tiiro, Antti (2019)
      Opinnäytetyössä esiteltiin kolmiulotteisen hahmon animoinnin vaiheet, sekä mitä hahmolta vaaditaan minimissään ennen kuin animoinnin voi aloittaa. Opinnäytetyö alkoi animaation esittelyllä, sen historiasta, teoriasta ja ...
    • Hevosen 3D-mallinnus videopeliä varten 

      Verkkonen, Taru (2022)
      Tämän työn tavoitteena oli 3D-mallintaa ja teksturoida hevonen videopeliin sopivaksi, ja perehtyä siihen, kuinka se voidaan saavuttaa. Tämän lisäksi tavoitteina oli tutustua 3DCoat-ohjelmaan sekä kehittää digitaalisen ...
    • Ihmisen luurangon 3D-mallinnus ja animointi 

      Pänkäläinen, Lasse (2020)
      Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutustua tarkemmin ihmisen luurangon anatomiaan, koska kuvataiteilijoille ihmisen kehon tuntemus ja sen jäljentäminen ovat lähes välttämättömiä taitoja. Työn alussa kerrotaan, kuinka ...
    • Kameran ja 3D-kentän suunnittelu 

      Hilander, Atte (2023)
      Opinnäytteen tavoitteena oli toimivan kameran ja 3D-kentän suunnittelu ja toteutus. Kamera on pelaajan ikkuna peliin ja määrää kaiken, mitä pelaaja näkee. Kenttä on rakennettava tavalla, joka palvelee kameran tarpeita ja ...
    • Lasermerkintäaseman mekaniikkasuunnittelu : Mechanical Design of Laser Marking Station 

      Pendikainen, Anton (Kajaanin ammattikorkeakoulu, 2013)
      Tämän insinöörityön tarkoituksena oli suunnitella toimiva ja edullinen lasermerkintäasema Tech Point Oy:lle ja Servicepoint Kuopio Oy:lle. Suomessa lasermerkintääta käytetään yleisesti ottaen vielä varsin vähän, mutta se ...
    • Listatekstuurien valmistus ja käyttöönotto 

      Viitala, Janne (2021)
      Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli käydä läpi listatekstuurien suunnittelu- valmistus- sekä käyttöönottovaiheet. Listatekstuurit ovat monikäyttöisiä elementtejä, jotka mahdollistavat useiden peliobjektien tai peliympäristöjen ...
    • Liukuväriteksturointityötavan eteenpäinvienti Unity-pelimoottorissa 

      Kinnunen, Eero (2022)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työkalu teksturointiin pelimoottorin sisällä. Kehittämisessä huomioitiin työtapaan liittyviä haasteita ja ongelmia. Liukuväriteksturointi on ollut pinnalla sosiaalisessa mediassa kuten ...
    • Mallinnustekniikoiden soveltaminen kolakuljettimen suunnittelutyössä 

      Alasuvanto, Matti (2023)
      Tämän opinnäytetyön aiheena oli mallintaa kolakuljetin käyttäen SolidWorks-suunnitteluohjelmistoa. Opinnäytetyö suoritettiin Jack-Steel Oy:lle keväällä 2022. Tekijä on aloittanut suunnittelijana yrityksessä vuonna 2020. ...
    • Matalapolygonisen eläinhahmon suunnittelu ja toteutus pelimoottorivalmiiksi assetiksi 

      Suvanto, Rami (2019)
      Opinnäytetyön perimäisenä tarkoituksena oli toteuttaa yleishyödyllinen dokumentti matalapolygonisen eläinhahmon suunnittelusta toteutukseen, jota kenen tahansa olisi mahdollista hyödyntää ilman maksulli-sien ohjelmistojen ...