Työssäoppiminen ja sen kehittämishaasteita eri osapuolten näkökulmasta
Härö, Jouko; Härö, Riitta; Järvinen, Tero; Lukkarinen, Mauri; Räsänen, Mirja (2007-12-02)
Härö, Jouko
Härö, Riitta
Järvinen, Tero
Lukkarinen, Mauri
Räsänen, Mirja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-12-02
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197275632-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197275632-0
Tiivistelmä
Elinkeinorakenteen ja ammattitaitovaatimusten nopeat muutokset vaativat vielä nykyistäkin tiiviimpää koulutuksen ja työelämän yhteyttä. Työssäoppimisen kautta tapahtuva ammatillisen koulutuksen ja alueellisen elinkeinoelämän vuorovaikutus on tärkeää kehitettäessä myös oppilaitosten opetussuunnitelmia. Työssäoppiminen yhdessä ammattiosaamisen näyttöjen kanssa edistää työelämän ja koulutuksen vuorovaikutusta normaaleissa työtilanteissa. Onnistuneen työssäoppimisen avulla nuori saa ajantasaiset tiedot osaamisestaan sekä työelämässä vaadittavan työkokemuksen ja -vaatimukset. Työssäoppiminen oppimisympäristönä on tuonut uusia haasteita myös opettajan työhön ja opettajuuteen. Opettajalta edellytetään alansa laaja-alaista ja syvällistä osaamista sekä erilaisia opetuksen järjestämis- ja toteutustaitoja. Koulutus- ja oppimistilanteet on järjestettävä siten, että ammatillisen oppimisen yhteydessä kehittyvät substanssiosaamisen lisäksi myös muut työelämässä tarvittavat taidot. Yhteistyö ja monenlainen verkottuminen lisääntynee jatkossa ja ne ovat opettajan työssä keskeistä toimintaa. Oppiminen on painottumassa työelämälähtöiseksi ja työssäoppiminen antaa oppilaitoksille ja opettajille paremman mahdollisuuden pysyä ajan tasalla työelämän sekä teknologian muuttuvassa kehityksessä. Työssäoppiminen tarjoaa parhaat mahdollisuudet erilaisten oppijoiden ja erilaisista lähtökohdista tulevien opiskelijoiden ohjaamiseen. Ohjattavat ryhmät ovat entistä enemmän heterogeenisiä, mikä lisää opettajien ja työpaikkaohjaajien haasteita. Opiskelijoiden erilaisuus lisää tarvetta ohjaus- ja tukitoimiin, joiden avulla on mahdollisuus koulutuksen ja tutkintojen läpäisemiseen. Suorittamamme kyselyn avulla halusimme kartoittaa alueemme työssäoppimisen tilaa. Kysely koostui työssäoppimisen tilaa koskevista mielipideväittämistä ja avoimista kysymyksistä työssäoppimisen ja sen ohjauksen kehittämiseksi. Kyselymme vastauksista käy ilmi, että työssäoppimisen tila on nykyisellään melko hyvällä tasolla. Työssäoppimisen kehittämiseksi tarvitaan valmisteluun ja arviointiin tarvittavat resurssit. Ohjaavilla opettajilla tulisi olla riittävästi aikaa työssäoppimispaikoilla oppimisen seuraamiseen työssäoppimisen aikana. Tämä työssäoppimisen kehittämishanke on tarjonnut tilaisuuden nähdä työssäoppimisen monet mahdollisuudet. Näiden mahdollisuuksien tiedostaminen ja hyödyntäminen vie ammatillisen opettajan lähemmäs työelämää, haastaen oppilaitokset ja opettajat muutoksiin ja edesauttaen työssäoppijoita parempaan oppimiseen työssäoppimiskohteissaan.