Lukion kemian ensimmäisen kurssin oppikirjojen pedagogista tarkastelua
Seppänen, Raimo (2008-09-15)
Seppänen, Raimo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-09-15
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1233743537-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1233743537-7
Tiivistelmä
Suomen lukioissa on käytössä useita kemian kirjasarjoja. Opinnäytetöinä niitä on tutkittu kohtalaisen paljon, mutta nämä tutkimukset ovat etupäässä käsitelleet oppikirjojen sisältöä, eikä niinkään pedagogisia asioita. Tässä työssä tarkasteltiin lukion kemian ensimmäisen ja pakollisen kurssin, Ihmisen ja elinympäristön kemia, oppikirjoja etupäässä pedagogiselta kannalta, mutta myös sisällön tarkastelua on mukana jonkin verran. Tarkasteluun otettiin mukaan kirjat Kemisti 1, Kide 1, Mooli 1, Neon 1 ja Reaktio 1. Opinnäytteessä tutkittiin kirjojen rakennetta, ymmärrettävyyttä ja opetuksen ja oppimisen tukemista. Tarkasteltiin kuvien, kaavioiden ja taulukoiden visuaalisuutta ja havainnollisuutta sekä tehtävien ja laboratoriotöiden määrää ja monipuolisuutta. Tutkittiin myös, että vastaavatko kirjojen sisällöt nuorille tarkoitetun opetussuunnitelman perusteissa mainittuja keskeisiä sisältöjä ja tavoitteita. Pedagogisesta näkökulmasta katsoen kaikki kirjat antavat hyvät edellytykset sekä itsenäiseen opiskeluun että luokka- että laboratoriotyöskentelyyn. Kaikki kirjat ovat värikkäitä ja ne sisältävät paljon hienoja kuvia, myös kirjojen teksti on selkeää. Eroja kirjojen välillä on lähinnä muotoseikoissa, rakenteessa, kuvituksessa, lisätietoa kappaleiden asiasisällöissä sekä tehtävien ja laboratoriotöiden aiheissa ja määrissä. Kaikissa kirjoissa ei käsitellä aivan kaikkia niitä asioita, jotka on määritelty opetussuunnitelman perusteissa kurssin keskeisenä sisältönä ja tavoitteena. Toivon että opiskelijat, kemian opettajat ja oppikirjojen tekijät voisivat saada tästä työstä jotain ajatuksia omaan työhönsä.