Liiketoimintasuunnitelman ja yrittäjäksi aikovan neuvontaprosessin kehittäminen
Perälampi, Juha; Tohmo, Timo (2006)
Perälampi, Juha
Tohmo, Timo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-207
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena on kuvata Perälammen lähtökohtatilanne yrittäjyysneuvojana, millaisen kehitysprosessin ohjaaja ja ohjaus ovat käyneet läpi sekä kuinka tätä oppimiskokemusta voi hyödyntää tulevaisuudessa. Tavoitteena on laatia liiketoimintasuunnitelman teon ohjeistus (työkirja) kannattavan liiketoiminnan luomisen edellytyksiä parantamaan sekä ohjaajan oman osaamisen kehittymisen sekä neuvontaprosessin kehittymisen analysointi. Tässä kehittämishankkeessa luotu ohjeistus toimii yrittäjäkandidaateilta saadun palautteen ja itsearvioinnin perusteella hyvänä ja tärkeänä apuvälineenä liiketoimintasuunnitelman työstämisessä. Sitä hyödynnetään kahdenkeskisissä dialogeissa myös yhteisen kielen (orientaatioperusta) muodostamisessa ja aloitteentekijän roolin tukena. Liiketoimintasuunnitelman ohjeistuksen, neuvontaprosessin ja ohjaajan oman oppimisen analysoinnin perusteella voimme päätellä, että kehitysprosessi on ollut oikeansuuntainen ja nopea. Pohdimme kehittämishankkeessa myös sitä, miten ohjausprosessia voitaisiin kehittää tulevaisuudessa. Kehittämishankkeen johtopäätöksenä on, että ohjaustilanteita voitaisiin kehittää selkeämmin dialogin suuntaan luomalla joustavampia vuorovaikutustilanteita, antamalla dialogille sen tarvitsema tila ja kehittää ohjaajien kykyä toimia johdonmukaisesti. Luomamme ohjeistus näyttäisi toimivan palautteen perusteella kohtuullisen hyvin ja olevan hyödynnettävissä pedagogisen kehitystyön tukena. Ohjauksen kehittäminen perustuisi tulevaisuudessa siten dialogiin, keskusteluun ohjauksen kommunikaatiomenetelmänä. Ohjaukseen liittyvää pedagogiikkaa kehittämällä tavoitellaan oppimisen parantumista ja potentiaalisten yrittäjien tietoisuuden lisääntymistä yrittäjänä toimimisesta. Tämä johtaisi siihen, että potentiaaliset yrittäjät pystyisivät entistä realistisemmin tekemään päätöksensä yrityksen perustamisesta tai perustamatta jättämisestä. The purpose of this development project is to describe the starting point of Mr. Juha Perälampi as a Business Advisor, what kind of development process the advisor and the advisory process have gone through, as well as how to utilize all this in the future. The aim is to create a business plan guidance work book to enhance business profitability, and to analyze the development of the advisor as well as the advisory process. Business plan guidance, which is tailored according to customer preferences and self-analysis, functions well as a tool to work out a business plan. It will beutilized in the advisory processes in dialogues, and to form a common language. In the development project we also discuss how the advisory process could be further developed. The conclusion is that the advisory process could be even more developed towards dialogue by creating more flexible interaction and by creating advisor's ability to work systematically. By developing advisory pedagogy, the aim is to more advanced learning and enhanced awareness of entrepreneur candidates about starting a business. This leads to a situation, where potential entrepreneurs are able to make more rational and analytical decisions about becoming an entrepreneur or to choose an alternative business idea or career option.