Erityisopiskelijan ohjaaminen toisen asteen ammatillisesta koulutuksesta työelämään ja jatko-opintoihin
Soosalu, Silvia (2006)
Soosalu, Silvia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-58
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-58
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa perehdytään erityisopiskelijalle annettavaan tukeen ja ohjaukseen opintojen päättövaiheessa, jolloin hän siirtyy työelämään tai jatko-opintoihin. Kehittämishanke sisältää tutkimuksen, jonka tulosten pohjalta esitetään kehittämisideoita erityisopiskelijan ohjaamiseksi työelämään ja/tai jatko-opintoihin. Toisen asteen ammatillisen koulutuksen opinto-ohjauksen merkitys kasvaa ja tarve erityisopiskelijoiden ohjauksen uudistamiseen ja kehittämiseen on suuri. Hallitusohjelman nuorten yhteiskunta- ja koulutustakuu velvoittaa koulutuksen järjestäjiä paneutumaan ohjaukseen entistä enemmän ja tarkoituksenmukaisemmin. Erityisopiskelijoilla on oikeus saada heidän tarpeitaan ja kykyjään vastaava ohjausta työelämään ja jatko-opintoihin. Käytännössä tällainen ohjaus vaatii koko työyhteisön ja sidosryhmien yhteistyöosapuolten tuen. Lisäksi ohjauksen tulee olla selkeää sekä opiskelijaa motivoivaa. Kehittämishankkeessa pohditaan erityisopiskelijoiden yksilöllisiä ohjaustarpeita ja niiden arvolähtökohtia sekä erityisopiskelijoiden työpaikan järjestämistä ja eri yhteistyötahojen ohjausrooleja. Tämä auttaa opinto-ohjaajia ymmärtämään erityisopiskelijoiden ohjaustarpeen olemassaolon, merkityksen ja haasteet. Tutkimuksessa selvitettiin työvoimatoimiston työntekijöiden ajatuksiaja mielipiteitä siitä, miten 2. asteen ammatillisessa koulutuksessa erityisopiskelijoiksi määritellyt opiskelijat saadaan tarkoituksenmukaiseen ura- ja ammatinvalinta- tai jatko-opiskeluohjaukseen. Tarkoituksena oli löytää tietoa, jonka avulla edellä mainittu ohjaus voidaan toteuttaa entistä paremmin. Tulokset osoittivatkin, että työvoimatoimisto haluaa niveltietoa valmistuvan erityisopiskelijan kaikista terveydentilaan ja henkilökohtaisiin ominaisuuksiin liittyvistä seikoista, joilla mahdollisesti on vaikutusta opiskelijan työllistymiseen. Lisäksi työvoimahallinnon taholta toivottiin säännöllistä yhteistyötä erityisopiskelijoiden työllistymistä koskevassa tiedonvaihdossa erityisesti nuorten kanssa toimivien henkilöiden välillä. Jatkokehittämiskohteena voitaneenkin pitää ennakoivaa, avointa ja ajankohtaista yhteistyötä näiden toimijoiden välillä In this development project the type of support measures and counselling given to a student with special needs at the finishing stage of his studies beforeentering working life or further education are gone into and dealt with in detail. Based on the study report developmental ideas for counselling a student withspecial needs to face the working life and/or further education are introduced. The importance of guidance counselling at upper secondary vocational education and training increases all the time. The guarantee for socializing and educating the young obliges the education providers to take care of counselling the students even better and better. All the students with special needs must be guaranteed equal opportunities to get counselling for working life and further education. The individual needs and equality among other students of the students withspecial needs must be paid special attention to. Every student has the right tobe different and be in need of special support measures. The development project report includes a study. In the study the thoughts and opinions and needs of the employees at the unemployment agency are made clear and the issues how students with special needs should be counselled for working life and further education are dealt with. According to the study results the unemployment agency wantsto get background information about the state of health and the personal characteristics of a student with special needs with a possible effect on the student's employment. In addition to this the administration of the Ministry of Labour in Finland expects regular co-operation. Advance, open and current co-operation between the unemployment agency and the educational establishments can be regarded as the goal of the development.