"Hei, mä haluun oppia ihan oikeesti" : kohti omaehtoista oppimista
Kajaala, Emmi (2009-01-21)
Kajaala, Emmi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-01-21
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1264063153-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1264063153-6
Tiivistelmä
Oppiminen on mielekkäintä, kun oppija on aidosti kiinnostunut opetettavasta asiasta, kun oppija on sisäisesti motivoitunut. Oppiminen on tehokkainta, kun oppijalla on käytössä juuri hänelle parhaiten sopivat oppimismenetelmät. Oppiminen on sujuvinta, kun oppija ottaa itse vastuun oppimisestaan, kun hän on itseohjautuva. Oppimistulokset ovat parhaita silloin, kun oppija itse uskoo kykyihinsä oppia ja edistyä, kun hänen minäpystyvyyskäsityksensä on korkea. Nämä ominaisuudet luovat perustan oppimistyyleistä jaloimmalle, omaehtoiselle oppimiselle. Mitä siis on omaehtoinen oppiminen? Miten se syntyy? Miten sitä voidaan tukea ja ylläpitää etenkin peruskouluopetuksessa? Työssä selvitettiin vastauksia edellä mainittuihin kysymyksiin. Tavoitteena oli etsiä ja löytää keinoja erityisesti peruskoulun musiikin opettajan arjen helpottamiseksi. Ratkaisuja haettiin alan kirjallisuudesta, sekä tekijän omista kokemuksista ja näkemyksistä. Apua löytyi peruskouluopettajien lisäksi myös muille opettajille, sekä ylipäänsä kaikille kasvattajille.