Opetuksen työelämälähtöisyyden kehittäminen Rovaniemen ammattikorkeakoulussa
Mattila, Erkki (2008-03-01)
Mattila, Erkki
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-03-01
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1205836993-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1205836993-2
Tiivistelmä
Hankkeen tavoitteena oli luoda prosessi, jota soveltamalla Rovaniemen ammattikorkeakoulun (RAMK) tietotekniikan koulutusohjelman opetussisältöjä ja -menetelmiä voidaan kehittää työelämälähtöisemmiksi. Työn tilaaja oli Rovaniemen ammattikorkeakoulun tekniikan ja liikenteen alan tietotekniikan koulutusohjelma. Hankkeessa tutkittiin, miten opetus saadaan vastaamaan paremmin työelämän tarpeita sekä antamaan opiskelijoille paremmat edellytykset opitun soveltamiselle käytäntöön. Hankkeessa kehitettiin yhdeksänvaiheinen prosessi, jossa käydään kattavasti läpi yrityselämän tarpeet, kehitysnäkymät sekä koulutukselle asettamat vaatimukset. Prosessi lähtee liikkeelle osaamistarpeiden selvittämisestä ja alueen elinkeinoelämän kehityksen arvioimisesta, josta edetään koulutuksen rakenteen ja sisällön tarkasteluun sekä koulun ja yrityksen välisten yhteistyömahdollisuuksien selvittämiseen. Yrityselämältä saadun palautteen pohjalta opetussuunnitelmia, opetusmenetelmiä sekä kurssisisältöjä kehitetään työelämälähtöisemmiksi. Vaikka työn tilaaja oli tietotekniikan koulutusohjelma, prosessi laadittiin mahdollisimman yleiskäyttöiseksi niin, että se soveltuisi sellaisenaan tai vähäisin muutoksin myös muiden kou3 lutusohjelmien tai koulutusalojen käyttöön. Osana hanketta tutkittiin myös opetusmenetelmien työelämälähtöisyyttä. Teoriatarkastelun pohjalta kohteeksi otettiin sellaiset menetelmät, joiden käyttö luo edellytykset opitun transferille aitoihin työelämän tilanteisiin. Tällaisiksi työelämälähtöisiksi menetelmiksi havaittiin konstruktivistiset toiminnallisen opetuksen ja tehtäväohjatun opetuksen menetelmät.